NPO Radio 2 Top 2000

Zo keerde Tina Turner keihard terug met Private Dancer

foto: ANP
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Zo keerde Tina Turner keihard terug met Private Dancer

De carrière van Tina Turner zit begin jaren tachtig hevig in het slop, maar dankzij een medewerker van een grote platenmaatschappij keert de zangeres weer terug naar de toppen van de hitlijsten.

Nadat Tina Turner zich in de jaren zeventig losrukt van haar echtgenoot Ike, met wie ze daarvoor een ongekende reeks popklassiekers uitbrengt, lukt het de sterzangeres niet om haar succes vast te houden. Uitstapjes naar disco en country kunnen amper op airplay rekenen en haar platen verkopen zo slecht dat niemand haar nog een contract wil aanbieden. Behalve John S. Carter, die zijn werkgever Capitol Records ervan overtuigt dat hij Tina Turner opnieuw op de kaart kan zetten.

Let’s Stay Together

Het album waarmee Tina Turner haar grootse comeback maakt is Private Dancer, dat in mei 1984 verschijnt. De eerste single die van de plaat wordt uitgebracht, is meteen een hele opmerkelijke, namelijk de Al Green-cover Let’s Stay Together. Waar het origineel een zoetgevooisde lovesong is, is de versie van Tina Turner een synthpopnummer waarop ze haar geliefde smachtend - en zelfs bijna smekend - toezingt. De productie is in handen van de mannen achter Heaven 17, die eerder al soul en synthpop vermengen op hun hit Temptation.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Help!

De songtekst van de Beatles-klassieker Help! is letterlijk van toepassing op de carrière van Tina Turner wanneer ze bezig is met de opnames van Private Dancer. Hulp krijgt ze zeker, want diverse gerenommeerde muzikanten werken mee aan haar comeback. In dezelfde periode wordt ze ook uitgenodigd voor duetten op albums van David Bowie en Bryan Adams. Turners versie van Help! is alleen in Nederland een echt grote hit, bijna twintig jaar nadat het origineel op nummer 1 staat. Een benefietversie van Bananarama is in 1989 in vrijwel heel Europa een flinke hit, maar in Nederland doet Turners opname het beter.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

What’s Love Got To Do With It

Het wordt de derde single van Private Dancer en en passant de grootste hit uit haar solocarrière; het door Terry Britten en Graham Lyle geschreven liedje What’s Love Got To Do With It. Het duo biedt het nummer eerst aan bij Cliff Richard, maar die wijst ze af. Daarna bieden ze het aan bij Phyllis Hyman, Donna Summer en songfestivalwinnaars Bucks Fizz, maar geen van allen brengt het uit (de Bucks Fizz-versie verschijnt pas in het jaar 2000). Een gemiste kans, gezien Tina Turner er haar enige Amerikaanse nummer 1-hit mee scoort. De hiphopversie van Warren G en Adina Howard is in 1996 een wereldwijde kraker.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Private Dancer

Met het album Love Over Gold levert de rockband Dire Straits in 1982 twee schitterende klassiekers af, namelijk Private Investigations en het bijna kwartier durende Telegraph Road. Een ander nummer dat Mark Knopfler en consorten opnemen tijdens de opnamesessies van Love Over Gold is het nummer Private Dancer. Bij nader inzien vindt Knopfler het toch een beetje gek om een nummer te zingen vanuit het standpunt van een vrouw. De manager van Dire Straits laat het aan de manager van Tina Turner horen en die vindt het fantastisch. Het nummer wordt opnieuw ingespeeld door de leden van Dire Straits, met uitzondering van Knoplfer zelf. Jeff Beck neemt daarom de gitaarsolo voor zijn rekening.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Better Be Good To Me

In totaal verschijnen er zeven singles van het album Private Dancer, wat niet ongewoon is in de periode dat ook albums van Michael Jackson en Bruce Springsteen met miljoenen aantallen over de toonbank vliegen. Better Be Good To Me is de laatste hit van het album in Nederland. In Duitsland en Oostenrijk is I Can’t Stand The Rain een top 10-hit en buiten Europa is Show Some Respect een bescheiden succesje. Better Be Good To Me wordt geschreven door producersduo Nicky Chinn en Mike Chapman, in de jaren zeventig verantwoordelijk voor de hits van The Sweet, Suzi Quatro, Mud en Smokie. Holly Knight schrijft eveneens mee. Later maakt zij met Mike Chapman de hits Love Is A Battlefield (Pat Benatar) en The Best (Bonnie Tyler, later gecoverd door Tina Turner).

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Volg de NPO Radio 2 Top 2000

De beste, leukste en mooiste liedjes ooit hoor je van 25 t/m 31 december in de Top 2000! Je volgt de lijst der lijsten via radio, tv en online. Bekijk de lijst van dit jaar.
>> KLIK HIER OM DE LIJST VAN 2022 TE BEKIJKEN <<

Ster advertentie
Ster advertentie