NPO Radio 2 Top 2000

Van onmogelijke opdracht naar tijdloze hit: Ray Parker Jr.'s Ghostbusters

foto: Still YouTube
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Van onmogelijke opdracht naar tijdloze hit: Ray Parker Jr.'s Ghostbusters

In een nieuwe aflevering van de Top 2000 a gogo vertelt Ray Parker Jr. hoe hij als soloartiest de opdracht kreeg om de titelsong voor Ghostbusters te maken, maar geen idee had wat hij ermee aan moest. Hoe hij van het nummer toch een wereldhit wist te maken, lees je hieronder.

"Het begin in Detroit", vertelt Ray Parker Jr. over de start van zijn carrière. "Stevie Wonder haalde me daar weg toen hij me mee op tour vroeg met hem en The Rolling Stones. Stevie nam me mee naar studio’s in San Francisco."

Solo

Ray Parker scoort in de jaren 70 en 80 grote hits. Met zijn band Raydio neemt hij vier albums op. "Ik heb in The Spinners gezeten, in de 20 Grand gespeeld met Marvin Gaye en met Temptations, Gladys Knight en Smokey Robinson in de studio gezeten", somt hij zijn indrukwekkende loopbaan op.

Maar als hij thuiskomt, kunnen zijn ouders – die al op leeftijd zijn – het succes van hun zoon maar moeilijk bevatten. "Ik gaf haar de plaat en zij zei: 'Ik zie je niet.'" En dat is het moment dat Parker Jr. zich realiseert dat hij zelf met zijn gezicht op de cover van een plaat wil staan: "Toen ben ik mijn eigen platen gaan maken."

Briljante ingeving

Als Gary Le Mel van Columbia Pictures op zoek is naar iemand die de soundtrack van Ghostbusters wil maken, blijkt dat niet zo makkelijk. "Ze waren 100 mensen af geweest, maar ze hadden nog steeds geen song. Ik vroeg wat er zo moeilijk aan was", vertelt Parker jr., die de opdracht voor zijn rekening neemt. "Ze wilden het woord 'Ghostbusters' erin hebben. Ga er maar aanstaan." De muzikant probeert van alles, maar wat hij ook deed, "het klonk nergens naar. Waar iedereen ook mee kwam, het werkte niet. Het was onmogelijk om te zingen, hoe je stem ook klinkt of wie je ook was."

"Toen kreeg ik de briljantste ingeving die ik ooit heb gehad. In de film zie je de jongens met hun rugzak en een telefoonnummer eronder. Ik dacht: dat lijkt net een commercial voor insectenverdelging of die loodgieters met zo'n rugzak." Het idee van een commercial brengt Parker Jr. op het iconische refrein. "Wie bel je? En dan roept iedereen: Ghostbusters!"

Commercials zijn niet zijn enige inspiratiebron. De acteurs in de film zien er volgens Parker Jr. uit als militairen. "De Gestapo of zo. In m'n hoofd marcheerden ze", vertelt de songwriter. "Ik combineerde die legerelementen met de commercial en zo ontstond Ghostbusters."

Tijdloos

Commercials en militairen, die combinatie groeit uit tot een enorm succes. "Ik dacht dat ik daarvoor beroemd was, maar echt niet", vertelt de zanger over de aandacht die volgde. "Die plaat heeft gewoon iets magisch. Iedereen wordt er blij van."

Volgens Parker Jr. spreekt de plaat nog steeds nieuwe generaties aan. "Bon Jovi woont bij mij in de straat. Maar kinderen willen geen Bon Jovi of Stevie Wonder, alleen Ghostbusters. Het is een tijdloos nummer. Welke song heeft dat nog meer?"

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie