NPO Radio 2 Top 2000

Recensieoverzicht: dit schrijven media over het nieuwe Foo Fighters-album

1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Recensieoverzicht: dit schrijven media over het nieuwe Foo Fighters-album

Ruim een jaar na de dood van drummer Taylor Hawkins, maken de Foo Fighters hun langverwachte comeback met het album But Here We Are. Dat het een emotioneel album is, was al bekend, maar de recensies van nationale en internationale media zijn bijzonder lovend.

Volkskrant: 'Beste album sinds debuut' (4 sterren)

De Volkskrant geeft vier sterren aan But Here We Are en schrijft erg lovend over de rouwplaat. De krant maakt de vergelijking met het debuutalbum van de Foo Fighters, dat Dave Grohl in z'n eentje tijdens het rouwproces van Nirvana-maatje Kurt Cobain schreef. "Vanaf de eerste noten grijpt Grohls wanhoop je bij de strot. Zijn schreeuwzang is nu eens niet een maniertje maar lijkt noodzakelijk."

NRC: 'Ongefilterde emotie' (5 sterren)

De NRC is nóg positiever en geeft de volle buit: vijf ballen. "Houd het maar eens droog", waarschuwt recensent Peter van der Ploeg. "Rouw: het gaat nooit over, en nieuwe rouw haalt oude wonden op, en open. Het enige dat je kunt doen is ermee proberen om te gaan. Grohl en de Foo Fighters doen het door al hun verdriet, boosheid en - vooral - peilloze liefde in liedjes te gieten."

Humo: 'Gevoel dat al deze songs gemaakt móésten worden' (3,5 sterren)

Het Belgische HUMO schrijft wat ingetogener en vindt sommige nummers wat saaiig of aan de lange kant, maar ziet zeker de urgentie van de plaat en het rouwproces dat eraan vooraf ging. "But Here We Are is in vele opzichten wat het moet zijn: een eerlijke rouwbrief, een oprecht eerbetoon aan een man die we graag hadden gekend en het beste wat Foo Fighters sinds Wasting Light (2011) heeft gemaakt. Opgepast, cliché: Taylor zou trots geweest zijn."

The Guardian: 'Rouw van het zuiverste water' (4 sterren)

De Britten van The Guardian geven But Here We Are vier van de vijf sterren. Ze waarderen de openheid van Grohl en zijn bandgenoten die ze op het album etaleren. "Het begint met 'It came in a flash / It came out of nowhere / It happened so fast' en eindigt met 'Rest – you will be safe now'. Alles daartussen gaat over rouw, soms met verdriet en soms met herinneringen, of juist met de drang om door te gaan."

NME: 'Een prachtig feest van broederschap' (5 sterren)

Het Britse muziektijdschrift NME geeft een zinderende vijf sterren aan But Here We Are. Hen valt vooral de ambitieuze sound op. "De overgebleven leden van de Foo Fighters verleggen op dit album hun grenzen. Op But Here We Are word je als luisteraar weer eens herinnerd aan hoe helend en krachtig muziek kan zijn."

Kerrang!: 'Ieder nummer komt voort uit overleving' (5 sterren)

Kerrang!, het muziektijdschrift dat zich vooral op de hardere rockgenres richt, geeft eveneens een perfecte score. De muziek en de teksten laten je volgens Kerrang! kennismaken met de Foo Fighters in hun meest duistere periode. "Ieder woord, iedere zucht overdondert je. Het is niet alleen een mirakel dat dit album überhaupt gemaakt is, maar ook dat de betoverende teksten en muziek van zulke kwaliteit zijn."

Foo Fighters in de NPO Radio 2 Top 2000

In 2022 staat Foo Fighters met negen noteringen in de NPO Radio 2 Top 2000. Met Nirvana scoorde Dave Grohl nog eens liefst tien noteringen. Benieuwd hoe hun muziek zich door de jaren heeft bewogen door de lijst? Bekijk dan hier de statistieken.

Ster advertentie
Ster advertentie