Programma

Google weet veél meer van je dan je denkt: 'Ze kijken mee met gesprekken op dating-apps'

BNNVARA
foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Google weet veél meer van je dan je denkt: 'Ze kijken mee met gesprekken op dating-apps'

Google is deze week jarig. Maar of we dat moeten vieren is maar de vraag. Google is namelijk ooit begonnen met het verzamelen van onze verjaardagen, onze lievelingskleuren, en onze relatieperikelen. Sindsdien zijn grote Tech-bedrijven bezeten van een dataverzamelwoede. Kunstenaar Julia Janssen heeft haar data-archieven opgevraagd en vertelt in Spijkers met Koppen welke verrassingen ze is tegengekomen.

Erachter komen welke informatie online platformen over jou hebben opgeslagen is eigenlijk vrij gemakkelijk. In Europa zijn we als internetgebruikers goed beschermd en zijn bedrijven verplicht binnen dertig dagen in te gaan op een data inzageverzoek. En wat je dan terugkrijgt? "Mapjes, heel veel mapjes", legt Julia uit. "Elk mapje heeft een hele dataset, bijvoorbeeld met je locatiegeschiedenis, je verwijderde vriendverzoeken, en evenementenpagina’s die je hebt bezocht."

Labels van Facebook

Het is niet alleen data die we bewust online zetten. Er wordt ook gekeken naar ons online gedrag. Hoelang je scrolt, op welke pagina je stil blijft staan, en hoe je 'beweegt over het internet'. Zo wist datingapp Bumble bijvoorbeeld precies welke gesprekken Julia had gevoerd met haar potentiële dates. En ook welke 11.000 profielen zij ooit had afgewezen. En Facebook had haar de labels 'groen', 'zon', en 'vrachtwagens' toegekend, zonder dat ze zich ooit online over deze onderwerpen had uitgelaten.

Op basis van al die data maken de Google, Spotify, en Facebook profielen van ons. "We zijn allemaal gelabeld", vertelt Julia. En dat is niet zonder gevaar, want op basis van deze profielen bepalen de sites wat wij te zien krijgen. Van schoenenadvertenties tot vacatures. En daar ligt voor Julia een belangrijk discussiepunt: "Het gaat er niet om of ik op Instagram zit, het gaat erom dat jij niet het verdienmodel mag zijn voor dit soort bedrijven. En dat zij heel veel invloed hebben op de kansen en de keuzes die jij krijgt in de samenleving."

Meer van ?

Volg Zomerspijkers op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie