Programma

Pearl Jam kondigt album aan met heuse 'treasure hunt'

  1. Nieuwschevron right
  2. Pearl Jam kondigt album aan met heuse 'treasure hunt'

Anno 2020 lijkt het ongeoorloofd om 'gewoon' via sociale media bekend te maken dat je als band een nieuw album uitbrengt. Artiesten pakken massaal uit met geheime brieven en coördinaten die ze achterlaten voor fans. Ook Pearl Jam heeft hier een handje van!

Je hebt artiesten zoals Beyoncé die hun album als verrassing in één keer uitbrengen en je hebt artiesten die stap voor stap de aankondiging plannen. Pearl Jam schaart zich voor hun nieuwe album onder de laatste groep.

'Gigaton'

De band maakte deze week bekend op 27 maart van dit jaar een nieuw album uit te brengen. Fans hebben zo'n 7 jaar op Gigaton moeten wachten, want het laatste album Lightning Bolt stamt alweer uit 2013.

Eddie Vedder en co vonden het wat saaitjes om het nieuws gewoon te delen en bedachten een heuse 'treasure hunt' voor hun fans. Een video op de website van de band leidde fans naar verschillende locaties rond de wereld, waar gigantische billboards met het artwork van Gigaton stonden. Wanneer je de billboards bekijkt door het 'Gigaton instagram filter', zie je snippets van animaties waarin de ijskappen smelten. Waarom? Gigaton is de eenheid waarmee gemeten wordt hoe snel dit smeltingsproces plaatsvindt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Pearl Jam is echter niet de eerste en vast en zeker niet de laatste artiest die een heel circus maakt van het aankondigen van een album. Ook Coldplay heeft hier een creatief team voor klaarzitten.

Geheime brief aan fan

Zo kreeg een fan uit Engeland een kaart op de mat die is getypt met een ouderwetse typemachine. Tegen alle verwachtingen in was deze brief echt en bleek het een aankondiging te zijn van het album Everyday Life dat reeds is uitgebracht. De brief wordt geopend met: "mijn handschrift is niet erg goed, maar waar ter wereld je ook bent, ik hoop dat je oké bent.' vervolgens geeft de band details over het album. Het hield niet op bij deze brief, want ook de Nederlandse fan Jordan Jansen kreeg een bijzonder pakketje thuisgestuurd.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Disco!

Ook Katy Perry maakt graag een feestje van haar nieuwe albums. In de aanloop van haar album Witness werden er in 2017 op verschillende plekken ter wereld discoballen aan openbare banken bevestigd. Fans konden hun koptelefoon in de discobal steken en luisteren naar de eerste single 'Chained To The Rhythm'.

Katy kondigde de actie aan op Twitter met een video waarin een enorme discobal te zien is. Op haar nagels staat 'find me', een oproepje aan alle fans om de discoballen te zoeken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Foto omslag: ANP

Ster advertentie
Ster advertentie