Zo zorgt Booking.com ervoor dat je tóch boekt of koopt

in de Wild in de Middag

Webwinkels hebben allerlei trucs om je te beïnvloeden zodat je zoveel mogelijk koopt, boekt en reserveert. Hoe doen ze dat? Wouter en Frank bellen met consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

'Nog een kamer beschikbaar!' '150 andere mensen bekijken dit hotel'. Het zijn bepaalde voorbeelden van teksten om te zorgen dat mensen sneller in actie komen. Welke trucs gebruiken webshops over het algemeen?

Trucs

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit: "Schaarste creëren. Dat je het idee krijgt dat er maar heel weinig beschikbaar is en dat je heel snel in actie moet komen." Daarnaast creëren bedrijven sociaal bewijs. "Ze doen net alsof heel veel mensen een bepaalde keuze hebben gemaakt. Bijvoorbeeld een hotel hebben gekozen op basis van goede reviews en wat ze ook nog doen is dat ze aangeven dat die mensen op jou lijken", aldus Wessels. Wat doet het met je? "Het brein wil heel graag normaal zijn en een veilige keuze maken. Je wil eigenlijk niet degene zijn die het net verkeerd heeft gedaan ten opzichte van alle anderen die blijkbaar wel weten hoe je een goed hotel boekt. Je gaat er dan heel makkelijk in mee en dan denk je niet heel helder meer na wanneer je een hotel gaat boeken." 

Zeigarnik effect

"Het zeigarnik-effect geeft aan dat webshops proberen ervoor te zorgen dat je taken in je werkgeheugen houdt. Dat je ergens mee bezig bent. Het brein heeft een werkgeheugen en een beperkte capaciteit. Op het moment dat er een taak in zit dan moet je daarmee door blijven gaan. Je geeft er aandacht aan om het af te ronden", legt Wessels uit. De psycholoog vergelijkt het met het spel Tetris. "Als je het blokje naar beneden ziet vallen dan probeer je die op de juiste plek in het scherm in een balkje onderin te plaatsen. Zodra het lukt dan komt er een nieuw blokje. Op die manier blijf je maar doorgaan." Een website probeert dit ook te creëren voor een websitebezoeker door bijvoorbeeld een envelopje toe te voegen met een 'belangrijk bericht' of de mogelijkheid te bieden voor bezoekers om eindeloos door te scrollen naar nieuwe producten. "Ze hebben allerlei trucjes om ervoor te zorgen dat de taak nooit klaar is." 

Mogen websites dit wel doen? En hoe kun je jezelf beschermen tegen deze trucjes? Je hoort 't hieronder: 

Zo zorgt Booking.com ervoor dat je er elke keer toch weer intuint


De Wild in de Middag

Je hoort De Wild in de Middag iedere werkdag van 16:00 tot 18:00 uur op NPO Radio 2.

Foto omslag: ANP

STER Advertentie
STER Advertentie