Giorgio Moroder: van spelen met een synthesizer naar een oscar winnende productie
In deze aflevering van de Top 2000 a gogo vertelt producer Giorgio Moroder hoe hij met zijn baanbrekende elektronische sound een niet alleen een Oscar won, maar ook de popmuziek veranderde. Van zijn samenwerking met Donna Summer tot zijn invloed op grootheden als David Bowie; zijn verhaal is er één van durf, vernieuwing en een flinke dosis muzikaal experiment.
Samen met zijn producerpartner Peter Bellotte ontdekken ze Donna Summer na haar optreden in de musical Hair in Duitsland. “We vinden haar een fantastische zangeres en zoeken haar na de musical meteen op”, legt Giorgio uit. Na zijn ‘vondst’ brengen Donna en hij een aantal nummers uit, zoals The Hostage en Lady of the Night.
Ontdekking van de moog-synthesizer
Giorgio Moroder luistert veel naar Wendy Carlos, die in 1968 het album Switched on Bach uitbrengt. Zij gebruikt hiervoor een instrument dat alle geluiden kan nabootsen, zoals violen, basgitaren en trompetten, namelijk de moog-synthesizer.
Wanneer Giorgio in Duitsland zo’n machine weet te bemachtigen, besluit hij het maximale eruit te halen. Dat leidt tot het revolutionaire I Feel Love (1977). “Donna geeft met haar stem het nummer een ontspannen en romantische sfeer”, vertelt Giorgio. De combinatie van haar warme, menselijke zang en het kille, mechanische geluid van de synthesizer blijkt uniek. Zo ontstaat een nummer dat zowel liefhebbers van elektronische muziek als popfans weet te raken.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Eigen initiatief
Na het succes van I Feel Love wil Giorgio verder experimenteren met zijn nieuwe elektronische sound. Omdat Donna’s eigen album pas een jaar later gepland staat, besluit hij zijn eigen weg te gaan. “Ik dacht: waarom neem ik niet zelf een album op?”. Zo ontstaat in 1977 From Here to Eternity: “Het geeft je het gevoel dat je in de ruimte zweeft.”
Oscar winnende muziek
In 1978 wordt Giorgio benaderd door regisseur Alan Parker, die bezig is met de film Midnight Express. “Je mag doen wat je wilt”, zegt Parker, “maar geef me één nummer dat klinkt als I Feel Love". Giorgio gaat aan de slag en begint te experimenteren met zijn synthesizers.
“Tijdens het spelen ontstond een vreemde sound”, vertelt hij. Dat experiment wordt het nummer Chase, een nummer dat niet alleen perfect past bij de film, maar hem in 1979 ook een Oscar voor Beste Filmmuziek oplevert.
Zelfs David Bowie en Brian Eno, die in 1977 in Berlijn werken aan een nieuwe sound, raken geïnspireerd door zijn muziek. “Op een dag kwam Brian met een album bij David en zei: ‘Stop met zoeken, Giorgio Moroder heeft onze nieuwe sound gevonden,’” vertelt Giorgio trots.
Gerelateerd nieuws

NPO Radio 2 Top 2000
Pure chemie op Slane Castle 2003: Red Hot Chili Peppers spelen sterren van de hemel
NPO Radio 2 Top 2000
Climbing Up The Walls keert sinds 2018 terug op Radioheads setlist
NPO Radio 2 Top 2000
Het langdurige proces van Aerosmiths Dream On
NPO Radio 2 Top 2000
Dit is de NPO Radio 2 Top 2000 stemlijst van Eddy Keur