Van soundtrack naar klassieker: het verhaal achter ABBA’s The Name Of The Game
In 1977 komt ABBA: The Movie uit, met daarop nieuwe muziek van de Zweedse supergroep. Een van die songs heet oorspronkelijk A Bit Of Myself, maar wanneer het nummer af is, krijgt het de naam Name Of The Game. Lees hieronder het verhaal achter deze geliefde ABBA-track.
Tegen 1977 is ABBA een gevestigde naam in de muziekwereld dankzij een reeks klassiekers als Waterloo, Honey Honey, SOS, Mamma Mia en Dancing Queen. Benny Andersson, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog en Bjorn Ulvaeus lijken als geen ander te weten hoe ze met sterke vocalen onverwachte akkoordwisselingen en pakkende wendingen hit na hit moeten produceren.
Een beetje van ABBA en een beetje van Stevie
Ook ’77 start sterk met The Name Of The Game, het eerste nummer dat wordt opgenomen voor album nummer vijf, ABBA – The Album. ABBA neemt het nummer op Marcus Music Studio, net buiten Stockholm. En dat is ongebruikelijk voor de Zweedse groep, die het liefste werkt in Metronome en inmiddels ook begonnen is aan de realisatie van hun eigen state-of-the-art studio.
Een moderne studio is nou eenmaal een must; A Bit Of Myself, zoals het nummer tijdens de opnames nog heet, is ABBA’s meest complexe compositie tot dan toe. Het proces start met de kenmerkende bas- en synthesizerriff waarmee de single begint. Benny en Björn laten zich inspireren door niemand minder dan Stevie Wonder en zijn baanbrekende album Songs In The Key Of Life. De baslijn in het nummer vertoont dan ook opvallende overeenkomsten met I Wish, maar dan wel vertraagd. Het is manager Stig Anderson die titel The Name Of The Game verzint wanneer hij de begeleidingstrack en voor het laatst meeschrijft aan een ABBA-songtekst.
Vier supersterren, een dj en een psycholoog
Creativiteit laat zich doorgaans niet dwingen, maar in het geval van Name Of The Game heeft het viertal haast. De opnamesessies voor het nieuwe album starten in mei ’77 en dat is aan de late kant; het album moet namelijk tegelijk uitkomen met de dan gloednieuwe film ABBA – The Movie, die in december dat jaar in première zal gaan.
Regisseur Lasse Hallström heeft voor deze film, die zich voornamelijk richt op ABBA's tour door Australië, een verhaallijn verzonnen waarin een radio-dj wanhopig op zoek is naar een interview met het viertal. Hallström vraagt ABBA een nummer te produceren voor droomsequentie, waarin de dj zich beste vrienden waant met de leden van ABBA. De groep heeft slechts een paar nummers afgerond tegen de tijd dat de scène moet worden gefilmd, waaronder The Name Of The Game. In het nummer bezingt ABBA een vrouw die verliefd is op haar psycholoog. En Hallström maakt daar gretig gebruik van; in de scène is te zien hoe de dj droomt dat hij psycholoog is en Agnetha zijn patiënt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.





