NPO Radio 2 Top 2000

De legendarische Montreux-concerten van Gary Moore

foto: ANP
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. De legendarische Montreux-concerten van Gary Moore

Op 4 april 1952 wordt Gary Moore geboren. De gitarist wordt beroemd met Thin Lizzy, maar echt naamsbekendheid volgt pas als hij in zijn solocarrière megahits scoort met Still Got The Blues en Parisienne Walkways. Moore speelt tot zijn dood in 2011 liefst zeven keer op het prestigieuze Montreux Jazz Festival, waar hij keer op keer uitblinkt.

Zo goed als Gary Moore op gitaar was, zo zijn er maar een paar. De Noord-Ierse gitarist stond bekend om zijn emotievolle spel en hij kwam in talloze genres uit de verf. En, niet onbelangrijk, ook zijn gelaatstrekken vielen op. "Als ik speel, ga ik helemaal op in de gitaar."

Zeven keer

Zijn meest iconische concerten speelt Moore op het Montreux Jazz Festival, dat jaarlijks in juli in en rond het Zwitserse Montreux plaatsvindt. Het festival verwelkomde Gary Moore liefst zeven keer; rond de eeuwwisseling was hij haast vaste gast. Alle shows krijgen in 2009 een speciale boxset toevertrouwd. Het jaar erop speelt hij nog één laatste keer in Montreux, zeven maanden voor zijn overlijden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1990: samen met Albert Collins

In 1990 wordt Gary Moore voor het eerst uitgenodigd op Montreux Jazz Festival. Het album Still Got The Blues lag net een paar maanden in de winkels en is een groot succes: de titeltrack wordt een grote hit en samenwerkingen met iconen als George Harrison, Albert King en Albert Collins pakken goed uit. Laatstgenoemde staat Gary Moore bij tijdens het laatste deel van zijn optreden in Montreux. Samen spelen ze Too Tired, Cold Cold Feeling, Further On Up The Road en The Blues Is Alright.

Tijdens het concert covert Moore ook het Fleetwood Mac-nummer Stop Messin' Round. An sich niet bijzonder, maar hij speelt het op de legendarische Gibson Les Paul van Fleetwood Mac-gitarist Peter Green. Gary Moore kocht de gitaar voor 100 dollar over van Peter Green. In 2014 redde Metallica-gitarist Kirk Hammett de bijzondere gitaar voor 2 miljoen dollar van een toekomst in het museum.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1995: Covers, covers, covers

Wie de setlist van Gary Moore's Montreux-concert in 1995 nagaat, vindt haast alleen maar covers terug. Britse bluesbands als Fleetwood Mac en John Mayall & The Bluesbreakers komen terug, maar Moore waagt zich ook aan enkele 'standards' van bijvoorbeeld Elmore James en Little Milton. Ook net in de platenzaak: Blues For Greeny, een speciaal tributealbum voor de eerdergenoemde Peter Green. Later zou Gary Moore nog zo'n plaat maken voor Jimi Hendrix.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1997: Meer pop en een zonnebril

In juni 1997 verschijnt het album Dark Days In Paradise, waarin Gary Moore een nieuwe weg inslaat en kiest voor een meer popachtig geluid, met zelfs verwijzingen naar de britpop en elektronische muziek. Geen ellenlange kijk-mij-eens-kunnen-spelen-solo's meer, maar easy-listening. Bijna de helft van wat Gary Moore een maand later op Montreux speelt, is afkomstig van Dark Days In Paradise. Z'n look in Zwitserland is dat jaar ook wat minder bluesy, want Moore betreedt het podium in een fluorgroen vest en opvallende zonnebril.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1999: Uitgekleed, maar wel vuur

In 1999 besluiten Moore en band weer terug naar de basis te gaan. Ze nemen ook beduidend minder podiumruimte in, want de blazerssectie is thuisgelaten dit keer. Moore kiest weer voor herkenbare bluessongs, wat eigen werk én als hoogtepunt een fenomenale versie van Jimi Hendrix' Fire. Die cover verscheen later dat jaar op het album A Different Beat en is sindsdien vaste prik tijdens concerten van Gary Moore.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2001: Rockin' And Rollin'

In 2001 keert Gary Moore Back To The Blues, zoals zijn album uit dat jaar heet. Na twee experimentele platen is het op zijn nieuwe werk weer ouderwets rock & rollen. En dat is te merken in Montreux, want de band staat weer op volle kracht op het podium in het Congrescentrum van Montreux. Alle klassiekers komen voorbij: Oh, Pretty Woman, Walking by Myself, Still Got the Blues... Het publiek is uitzinnig, maar Montreux moet zeven jaar wachten op de rentree van Gary Moore.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2008: Met John Mayall & The Bluesbreakers

De line-up van Montreux Jazz Festival in 2008 variëert van doorbrekend poptalent Adele tot heavymetalmastodonten Saxon. Ergens daartussenin staan John Mayall & The Bluesbreakers mét Gary Moore op de bill. Een unieke gebeurtenis voor Moore, want hij deelt het podium met zijn blueshelden. Een achtminutenversie van So many Roads is het hoogtepunt van de avond.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2010: De laatste uithaal

Er zijn maar weinig gitaristen die dit moment niet kennen: de eindeloze gitaaruithaal van Gary Moore in het nummer Parisienne Walkways tijdens zijn allerlaatste Montreux. Twintig jaar na zijn debuut op het prestigieuze evenement speelt de dan 58-jarige Gary Moore wederom de sterren van de hemel, niet wetende dat hij niet meer terug zal keren in zijn geliefde Montreux. Een halfjaar later overlijdt Gary Moore aan een hartaanval op vakantie in Spanje.

Gary Moore in de NPO Radio 2 Top 2000

Er staan twee nummers van Gary Moore in de NPO Radio 2 Top 2000. Still Got The Blues is er al vanaf het begin bij en eindigt steevast hoog in de lijst. Out In The Fields, een song die Moore met zijn Thin Lizzy-maatje Phil Lynott opnam, staat sinds 2018 ook in de Top 2000.

Ster advertentie
Ster advertentie