De gigantische invloed van Muddy Waters' Mannish Boy
Om tot de kern van bluesklassieker Mannish Boy te komen, moet je eerst een aantal stappen terug in de tijd - het nummer is namelijk een antwoord op een ander nummer, dat weer gemaakt wordt als antwoord op een ander nummer. Geen zorgen, we hebben het hieronder voor je uitgeschreven.
Ergens in de staat Mississippi, in 1913 of 1915, wordt McKinley Morganfield geboren. Ja, de precieze gegevens rondom de geboorte van blueslegende Muddy Waters zijn en blijven een mysterie. Die bijnaam krijgt hij trouwens van zijn oma, bij wie hij opgroeit, omdat hij graag in het modderige water nabij hun huis speelt. Waters speelt vanaf zijn zevende levensjaar mondharmonica en koopt zijn eerste gitaar als hij zeventien is. Als muzikant Alan Lomax in 1941 naar Stovall (Waters' woonplaats) komt om met een aantal bluesartiesten op te nemen, brengt hij ook een bezoekje aan Waters. "Hij bracht z'n spullen mee en nam me op in mijn eigen huis, en toen hij het eerste nummer afspeelde klonk het net als alle andere platen", vertelt Waters aan Rolling Stone Magazine. "Man, je weet niet hoe ik me die zaterdagochtend voelde toen ik die stem hoorde, en het was mijn stem."
Jaren later is Mannish Boy een van de bekendste nummers van de blueslegende, maar om tot dat verhaal te komen, moeten we nog wat stappen terug.
Willie Dixon
De basis van het nummer ligt bij bluesmuzikant Willie Dixon. Hij is, samen met Waters, een van de grondleggers van de Chicago blues. Als Waters in 1943 naar Chicago vertrekt en drie jaar later bij Aristocrats Records, later Chess Records, gaat spelen, komt hij in contact met grote namen. In 1953 staat hij in de studio met grootheden als Little Walter Jacobs en Jimmy Rogers, en dus ook Dixon. Met deze groep neemt Waters Hoochie Coochie Man op, een nummer dat Dixon schrijft en een gigantisch succes wordt.
Je ziet hieronder een optreden van Dixon, die in 1983 samen met niemand minder dan Stephen Stills Hoochie Coochie Man speelt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
I'm A Man
Chicago-genoot Bo Diddley brengt in 1955 I'm A Man uit: een nummer dat flinke inspiratie haalt uit Dixons en Waters' Hoochie Coochie Man. Het is een van de eerste hits van Diddley en wordt een echte bluesklassieker. Engelse rockband The Yardbirds brengt in 1965 hun cover van het nummer uit, dat een groot succes wordt voor de mannen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Mannish Boy
En dan zijn we eindelijk bij Mannish Boy aanbeland. Nadat Waters I'm A Man hoort, vindt hij dat Diddley een antwoord verdient op zijn nummer - hierbij vooral inspelend op de jongere leeftijd van Diddley. Hoewel Mannish Boy flink wat seksuele pocherij bevat, heeft het nummer ook een politiek randje. Waters groeit op temidden van de Jim Crow-wetten in het zuiden van de Verenigde Staten, waar je als zwarte man geen 'man' werd genoemd maar 'boy'. Hij lijkt in dit nummer, na zijn verhuizing naar Chicago, zijn macht terug te pakken.
Het nummer is een ware bluesklassieker. De hit zit sinds 1955 in het repertoire van Waters, maar het wordt pas echt een grote hit (en zijn meest kenmerkende hit) in 1978 als het nummer voorbijkomt in Scorsese's The Last Waltz. Ook spelen The Rolling Stones dit nummer bijzonder vaak aan het begin van hun carrière, en brengen ze een eigen versie uit op hun Love You Live album. De mannen ontlenen hun naam zelfs aan Muddy's nummer Rollin' Stone. Daarnaast komt het nummer voorbij in films als Risky Business, Goodfellas en The Long Kiss Goodnight.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gerelateerd nieuws

NPO Radio 2 Top 2000
Beyoncé en Ed Sheeran zetten in 2015 Stevie Wonder in het zonnetje
NPO Radio 2 Top 2000
NPO Radio 2 bezoekt deze cafés tijdens de NPO Radio 2 Top 2000 Stemweek
NPO Radio 2 Top 2000
Froukje in de Top 2000 a gogo: van beginnend singer-songwriter tot popsensatie
NPO Radio 2 Top 2000
Jeff Buckleys Lover, You Should’ve Come Over: na tientallen jaren nog steeds relevant