Podcast
BNNVARA

Blokhuis de Podcast: Tom Waits, van barpianist tot dwarse muzikant

foto: Instagram Tom Waitsfoto: Instagram Tom Waits
  1. Nieuwschevron right
  2. Blokhuis de Podcast: Tom Waits, van barpianist tot dwarse muzikant

40 jaar geleden kwam Swordfishtrombones uit, een baanbrekend album waarop Tom Waits zijn eigenzinnige geluid perfectioneerde. In deze aflevering van Blokhuis de Podcast neemt Leo je mee in de eerste 10 jaar van de carrière van Waits.

Er is niet veel nodig om Leo richting Tom Waits te duwen. Zijn stem, doorrookt en grommend. Of zoals Tom Waits het zelf beter zegt: "The sand in the sandwich", knarsend tussen je tanden. Wat kan die man schrijven. Leo gaat in vogelvlucht door zijn carrière.

Singer-songwriter Waits

Hoewel Waits zijn eerste twee platen niet heel bijzonder vindt, zijn dat juist Leo’s favorieten. vooral zijn eerste album Closing Time uit 1973. Het eerste nummer op die plaat, Ol’ 55 werd snel al gecoverd door de Eagles. Je zou denken dat dit een fijne artistieke erkenning is. Maar Waits dacht daar wel anders over. Hij vond de Eagles net zo opwindend als kijken naar verf die aan het opdrogen is. "En de platen zijn vooral handig om stof van je platenspeler af te vegen", aldus Waits.

Op zijn tweede album, The Heart of Saturdaynight heeft Waits een fijne stijl als singer-songwriter, vindt Leo. Zoals er veel zijn in Los Angeles begin jaren 70, maar door Toms Jazzy aanpak en opvallende stem wijkt hij af van de zoet gestemde Westcoast collega’s. Het hoogtepunt van het album is volgens Leo uiteraard San Diego Serenade, een van zijn favoriete liedjes. Vooral vanwege de tekst.

'I never heard the melody until I needed the song'

Maar ook dit album doet nog niet zo veel. Daarom wordt Tom op tour gestuurd. Het label vindt Waits vooral een live-performer, dus komt er een live-album: Nighthawks at the Diner. De sfeer is geweldig, alsof je in een kleine jazz-club zit. Vervolgens komt er ook weer een studio-album uit dat echte Waits klassiekers bevat. Tom Traubert’s Blues. Het is 1976 en we kennen natuurlijk ook wel de hitversie van Rod Stewart uit 1992.

Waits begint ondertussen samen met Francis Coppola te werken aan de film One From The Heart. Tijdens de productie komt hij een scriptschrijver tegen en dat is Kathleen Brennan. Ze worden smoorverliefd op elkaar en Waits neemt in 1980 zijn album Heartattack and Vine op, het lied Jersey Girl schrijft hij voor Kathleen. Ondertussen pikt een zanger uit New Jersey aan de Amerikaanse Oostkust dat liedje op. Ik heb het natuurlijk over Bruce Springsteen.

Kathleen had vervolgens het idee om Tom de soundtrack voor One From The Heart te laten zingen en ze laat Tom Waits de muziek van Captain Beefheart horen. Als hij dit hoort realiseert hij zich dat hij zijn muzikale leven in omgekeerde volgorde leeft: hij begint als een voorzichtige oude man als hij nog jong is en ontdekt op latere leeftijd zijn onschuld en zijn kinderlijke intuïtie. Dan komt in 1983 het album Swordfishtrombones uit. Radiohead-zanger Tom Yorke zegt over deze plaat: "Een heel universum openbaarde zich voor mij in een paar minuten, om mij vervolgens in een ander blok af te zetten. Ik had geen idee hoe ik daar terechtkwam."

Mooi en lelijk

Kathleen leert Waits ook dat schoonheid en lelijkheid op zijn platen nog wel iets verder uit elkaar kunnen liggen. Op het volgende album Rain Dogs heeft Tom dan ook eindelijk zijn bijzondere, eigenzinnige en weerbarstige geluid gevonden.

Waits maakt inmiddels muziek zoals Picasso kunst maakt, want hij kon goed klassiek schilderen, als hij maar wilde, maar hij deconstrueert het beeld op zijn schilderijen en zo zou je kunnen zeggen 'sloopt' Waits zijn prachtige liedjes en maakt er Junkyard Music van. Dit hoor je op de track Midtown. Maar ook het album Rain Dogs bevat een klassieker die de meeste mensen wel kennen: Downtown Train.

Tom Waits heeft zijn laatste album gemaakt in 2011, hij is nu 73 jaar, dat is 7 jaar jonger dan The Stones. Kom op Tom! Leo lust er nog wel eentje!

Wil je meer weten over het leven en de carrière van Tom Waits? Je hoort het in een nieuwe Blokhuis: de Podcast. Nu op je podcastfeed!

#34 - Tom Waits: van barpianist tot dwarse muzikant (S04) - Blokhuis de Podcast

Luister Blokhuis: De Podcast via je favoriete podcastplayer. Heb je een vraag of opmerking over deze podcast? Mail ons via podcast@bnnvara.nl!

NPO Luister

Wil je ook eens een paar andere goede podcasts uitproberen? Het hele aanbod van de publieke omroep vind je op NPO Luister. Daar vind je een handig overzicht van populaire series en series die je zelf kunt kiezen aan de hand van slimme categorieën. Download de app voor je Iphone of Android telefoon.

Ster advertentie
Ster advertentie