Programma

Hoe Queen opnieuw begon met A Night at the Opera

  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe Queen opnieuw begon met A Night at the Opera

Inmiddels is A Night at the Opera één van Queens meest iconische albums, maar de band heeft hard moeten werken om dit voor elkaar te krijgen. De plaat heeft erg veel tijd én geld gekost.

Het is 1975 als Queen alweer hun vierde studio-album A Night at the Opera uitbrengt. De weg ernaartoe wordt geen gemakkelijke. Ondanks het succes van hits als 'Killer Queen' zit de band in de schulden voor ze aan het volgende album kunnen beginnen.

Ruzie met manager

Volgens de band is het de schuld van hun toenmalige manager Norman Sheffield en platenmaatschappij Trident Studios. Queen ontvangt niks van de opbrengsten van hun werk en moet het doen met een karig loontje per week. Er is ook geen budget voor nieuwe spullen. In de documentaire Queen: Days of Our Lives vertelt drummer Roger Taylor over één van de meerdere incidenten. Zo wordt hem verteld dat hij zachtjes moet drummen, omdat er geen geld is voor nieuwe drumstokjes. "Je ziet ze vervolgens in uitgestrekte limousines en dan denk je bij jezelf: 'iets klopt hier niet'", vertelt Taylor.

Wraakzuchtig

De frustratie over het management stopt Freddie Mercury in het openingsnummer 'Death on Two Legs (Dedicated to...)'. Hoewel hij Sheffield niet bij naam noemt geeft hij wel toe dat het nummer over hem gaat. Naar eigen zeggen is het de meest boosaardige tekst die Freddie in zijn carrière heeft geschreven. "Het is zo wraakzuchtig dat Brian zich er slecht bij voelde", vertelt Freddie tegen Circus Magazine in 1977. "Ik hou er niet van om uit te leggen wat ik voelde toen ik het nummer schreef. Dat is verschrikkelijk, gewoon verschrikkelijk. Na mijn dood wil ik herinnerd worden als een muzikant van enige waarde en inhoud." Tijdens verschillende live-optredens kondigt Freddie het nummer aan door te zeggen: 'Dit nummer gaat over een echte klootzak!'.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De druk ligt hoog

Na een paar maanden intensief gezocht te hebben naar een nieuw management lukt het Queen om los te komen van Trident Studios. Onder twee voorwaarden: de band moet 100,000 pond betalen en 1% van de opbrengt van hun volgende zes albums aan het oude management geven. Queen gaat akkoord, tekent een nieuw contract bij een andere platenmaatschappij en is klaar om hun nieuwste album af te maken. Er ligt een hoge druk op de band vanuit het nieuwe management om hun beste album ooit te maken. "We hebben hit-platen gemaakt, maar we kregen er geen geld voor", vertelt Brian May in 1990. "Als A Night at the Opera geen groot succes was geworden denk ik dat het over was geweest. Dus we maakten dit album wetende dat het leven of dood was."

Peperduur

De bandleden nemen dit album erg serieus en gaan er vol voor. Niet alleen steken ze er veel tijd in, maar ook veel geld. A Night at the Opera is opgenomen in zes verschillende studio's in het Verenigd Koninkrijk in een periode van vier maanden. In totaal heeft dit bij elkaar ongeveer 40,000 pond gekost. Toendertijd was het album de allerduurste ooit gemaakt.

De band steekt ook veel tijd in het opnemen van de nummers en experimenteert met verschillende unieke technieken. Ze gebruiken geen enkele synthesizer. Voor Queen's magnum opus 'Bohemian Rhapsody' is veel tijd gestoken in de gelaagdheid van de stemmen. Op een goed moment waren er 180 sporen met koortjes. Brian May herinnert zich dat ze door de opnametape heen konden kijken, zo versleten was ‘ie door het telkens opnieuw opnemen van de ‘Galileo’s’ en ‘Beelzebubs’.

Wil je meer weten over 'Bohemian Rhapsody'? Klik dan hier!

Een andere unieke opnametechniek is gebruikt in 'Lazing on a Sunday Afternoon'. De hoofdstem in het korte nummer is opgenomen in de studio en via een koptelefoon in een tinnen emmer elders in de studio gereproduceerd. Hierdoor krijgt Freddies stem een megafoon-effect.

Making Of A Night at the Opera

Wil je meer weten over hoe A Night at the Opera tot stand is gekomen? Kijk dan de documentaire waarin producers en de bandleden Brian May en Roger Taylor de verschillende tracks uitleggen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In de laatste editie van de Top 2000 stonden vier nummers van het album in de lijst: ''39' (817), 'You're My Best Friend' (642), 'Love of My Life' (12) en 'Bohemian Rhapsody' (1).

Hoe doen de tracks het dit jaar? Dit bepaal jij in de Top 2000 Stemweek van 1 t/m 7 december.

Foto omslag: Bullet-Ray

Ster advertentie
Ster advertentie