Programma

In twee weken tijd 150 interviews: het mediacircus rondom Eurovisie Songfestival

  1. Nieuwschevron right
  2. In twee weken tijd 150 interviews: het mediacircus rondom Eurovisie Songfestival

In de tweede aflevering van Bureau Eurovisie gaat Jeroen in gesprek met uitvoerend producent van het Eurovisie Songfestival: Sietse Bakker! Sietse speelt al sinds 2006 een rol bij de organisatie van het Songfestival en vertelt over zijn ervaringen met het evenement en zijn kijk op het mediacircus.

Samen bespreken ze hoe je zelfs al voordat Eurovisie begint een winnend imago kan opbouwen en hoe je omgaat met de persgekte van het Songfestival. Daarnaast is Nikkie de Jager weer aanwezig met de nodige influencertips en zijn oud-winnaars Duncan Laurence, Lenny Kuhr en ons panel van oud-deelnemers er ook weer bij om te vertellen over hun ervaringen met de pers.

150 interviews in twee weken

Zodra het Eurovisie Songfestival echt dichtbij komt, begint de media drukte pas echt. Hoe ervaren artiesten dat? Van meer dan 100 interviews in twee weken tijd tot de laatste repetitie, de media houdt elke artiest constant in de gaten. Als artiest kan dit soms nogal lastig zijn en daarom hebben wij een panel met oud-deelnemers die hun eigen ervaringen en tips delen om te ‘dealen’ met de hele Eurovisie mediagekte. Oud winnares Emmelie de Forest van 2013 vertelt hoe belangrijk de voorbereiding is: “Ga oefenen wat je zou zeggen als iemand dingen gaat vragen en zorg voor een paar goede mensen om je heen zodat je niet de enige bent.”De keuze van de hoeveelheid interviews is wel gedeeltelijk zelf aan de artiest. Sietse vertelt hierover het volgende: “Je hebt een paar verplichte nummertjes, maar verder kun je je gewoon opsluiten in je hotelkamer.” Het belangrijke van deze persmomenten is wel dat het een enorme bijdrage kan leveren aan je imago en je er veel fans mee kan bereiken.

De echte troubadour van Eurovisie

Een van bekendste deelneemsters van het Eurovisie Songfestival namens Nederland was Lenny Kuhr. Lenny deed op 19-jarige leeftijd mee aan het songfestival met haar nummer De Troubadour waarmee ze won in 1975. Lenny Kuhr vertelt over haar imago in 1975, hoe dat tot stand kwam, en hoe dat samen met haar nummer heeft bijgedragen aan haar carrière. En ook belangrijk om te weten, wat is het verschil met Eurovisie tussen 40-50 jaar geleden en nu?

Bekijk de tweede aflevering van Bureau Eurovisie hieronder:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In de volgende aflevering gaat Jeroen uitzoeken hoe de outfits en performance samen bijdragen aan het succes samen met Vlaamse commentator Peter van de Veire en modeontwerper Diek Pothoven en Claes Iversen. Uiteraard wordt hij ook weer bijgestaan door ons panel van oud-deelnemers en Nikkie de Jager.

Bureau Eurovisie

In de vierdelige serie gaat Jeroen Kijk in de Vegte op zoek naar het antwoord op de vraag hoe Nederland vaker het Songfestival zou kunnen winnen. Bureau Eurovisie is vanaf 26 april wekelijks te zien op het YouTubekanaal van NPO Radio 2.

Bekijk hier aflevering 1 van Bureau Eurovisie terug

Foto omslag: BNNVARA

Ster advertentie
Ster advertentie