Jongeren willen popmuziek uit Zuid-Korea

K-pop populairder dan ooit

Wie aan Zuid-Korea denkt, denkt waarschijnlijk niet gelijk aan popmuziek. Toch is het land met hun 'K-pop' op dit moment één van de grootste spelers in de internationale muziekindustrie.

Koreaanse popmuziek, oftewel K-pop, is uitgegroeid tot één van de grootste exportproducten van Zuid-Korea. De muziekstijl bestaat uit een mix van elektronische hiphop, pop, dance en r&b en is een wereldwijde hit onder voornamelijk jongeren. Vooral op internet breekt het genre record na record. Zo behaalde K-popgroep BTS afgelopen weekend binnen 24 uur ruim tachtig miljoen streams op YouTube met hun nieuwe single 'Boy with Luv', iets wat niet eerder voorkwam. Daarnaast lukte het de band, bestaande uit zeven jongens die zowel zingen als dansen, om als eerste Aziatische act vijf miljard streams op Spotify te behalen.

Uitverkochte schappen en zalen

Het succes van BTS beperkt zich niet alleen tot populariteit op internet. Fans van de groep zijn bereid om veel geld neer te leggen voor hun idolen. Zo kwam hun nieuwe album Map of the Soul : Persona afgelopen vrijdag uit en was de plaat in de meeste landen in de middag al nergens meer verkrijgbaar. En ook in de zalen gaat het goed met de band. In oktober vorig jaar gaf BTS nog een optreden in de Ziggo Dome, een show die binnen enkele uren was uitverkocht. Een behoorlijke prestatie als je bedenkt dat voor een simpele staanplaats ruim honderdtachtig euro moest worden afgerekend.

Vergelijkbaar met The Beatles

Gijs Staverman belde in zijn show met K-popkenner Mai Verbij over de populaireit van de Koreaanse muziekstijl. Want wat is is er nou zo bijzonder aan de band BTS? En is hun populariteit vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld Backstreet Boys in de jaren negentig? Voor Mai mag er nog wel een schepje bovenop: "Ik vergelijk ze met The Beatles. De chaos van toen, dat is ook wat er nu met BTS gebeurt."

Beluister het hele gesprek met de K-popkenner:

Het succes van K-pop!


Check hier 'Boy With Luv':

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Gijs 2.0

Je hoort Gijs Staverman elke werkdag tussen 12:00 en 14:00 met Gijs 2.0 op NPO Radio 2.

Foto omslag: Still YouTube

STER Advertentie
STER Advertentie