NPO Radio 2 Top 2000

Tears for Fears vraagt Oleta Adams voor Woman In Chains: 'Ze wist me echt te raken'

foto: Still YouTube
  1. Top 2000chevron right
  2. Nieuwschevron right
  3. Tears for Fears vraagt Oleta Adams voor Woman In Chains: 'Ze wist me echt te raken'

Wanneer Tears for Fears voor het eerst een optreden van Oleta Adams bijwoont, is Roland Orzabal diep onder de indruk van de nietsvermoedende zangeres. Als hij maanden later bij haar aanklopt met de vraag of ze openstaat voor een samenwerking, ontstaat er iets magisch.

De Amerikaanse soulzangeres Oleta Adams begint haar muzikale carrière in de jaren 70, als ze naar Kansas City vertrekt om op te treden in een Westin-hotel. “6 dagen per week 3 optredens van een uur per avond. Ik speelde dan medleys van liedjes van Nat King Cole en Gladys Knight & The Pips. Ik deed ook een Barbra Streisand-medley en ik vertolkte allerlei hits van dat moment”, vertelt ze.

Weg naar de top

Het is een mooie start van haar prille loopbaan. Maar de zangeres droomt al van grotere zalen: “Ik sloot in die dagen elk optreden af met een vaste tekst: ‘Ik heet Oleta Adams. U hoort die naam nu voor het eerst. Maar het zal zeker niet voor het laatste zijn.’ Je wilt niet weten hoeveel jaar ik die tekst gebezigd heb.”

Op haar grote doorbraak moet ze nog wel wat jaren wachten. Het is George Benson die Adams als eerste op weg probeert te helpen. “In de tijd dat ik hier in Kansas City in het Crown Center Westin-hotel stond, probeerde hij Warner Bros zover te krijgen om me voor hun jazzlabel te tekenen. Zonder succes. Maar hij bazuint nog altijd rond dat hij me ontdekt heeft.”

'Hij wist alle nummers nog'

Jaren later wordt Adams gevraagd op te treden in een ander hotel in Kansas City, het Hyatt. Het hotel is in 1981 het toneel van een tragedie, wanneer een loopbrug instort en 114 mensen daarbij om het leven komen. “Dat hotel, op die plek, raakte daarna veel klandizie kwijt. Na de renovatie hebben ze mij gevraagd in de hoop dat mijn publiek dan ook naar het hotel zouden komen.” De zangeres accepteert het aanbod en treedt regelmatig op.

Als in het hotel op een dag ook het populaire Brits popduo Tears for Fears op het programma staat, wordt het nieuws met enthousiasme ontvangen. Maar Adams ziet in het Britse popduo geen weg naar succes: “Ik had iets van: zo’n Britse popgroep gaat mij echt niet verder helpen. Dus ik heb ze met rust gelaten. Ik heb ze niet gesproken. Ik heb die avond gewoon alles gegeven, zoals ik altijd deed. En daarna ben ik snel vertrokken, voordat iemand m’n stemming zou komen verpesten.”

De verrassing is dan ook groot als Adams 2 jaar na de bewuste avond een belletje krijgt van Tears for Fears’ Roland Orzabal. Hij deelt haar mede dat Adams’ optreden veel indruk heeft gemaakt op hem. “Hij wist alle nummers nog. Hij zei: ‘We hebben daar toen opgetreden met een podium vol begeleiders en we hadden allerlei computers om een optimale sound te creëren. Maar toch zat daar niet hetzelfde gevoel in dat jij en jouw combo wisten over te brengen.’”

Woman In Chains

Orzabal vertelt de zangeres over een nieuwe single die hij heeft geschreven, genaamd Woman In Chains. “’Ik wil dat jij daar net zoveel gevoel in legt’”, zou hij haar hebben gezegd. De zanger schrijft het nummer over een vrouw die gevangen zit in een relatie met een bezitterige man. Orzabal wordt geïnspireerd wanneer hij in de feministische literatuur duikt en daar leert over niet-patriarchale samenlevingen. Tegen Melody Maker vertelt de frontman hoe dat zich vertaalt naar de lyrics: “Het lied gaat ook over hoe mannen traditioneel de vrouwelijke kant van hun karakters bagatelliseren en hoe zowel mannen als vrouwen daardoor lijden.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Roland Orzabal denkt meteen aan Adams als hij een zangeres zoekt voor zijn nieuwe single. “Ze wist me toen in Kansas echt te raken”, vertelt hij zelf in een aflevering van de Top 2000 a gogo. “En dat is een van de krachtigste talenten die je kunt bezitten; dat je iemands ego kunt doorbeken en hem of haar in het hart kunt raken.”

‘Een hoogtepunt in m’n oeuvre’

“Dat nummer heeft niets aan frisheid ingeboet”, vertelt Adams, die akkoord gaat met het voorstel van Tears for Fears en zich in 1990 ook aansluit bij hun The Seeds Of Love-tour. “Als je me zou vragen om een voorbeeld van m’n beste werk en van de veelzijdigheid die ik in huis heb, zou ik je Woman In Chains laten horen. Het is een hoogtepunt in m’n oeuvre.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie