NPO Soul & Jazz

Een terugblik op Transition

  1. Nieuwschevron right
  2. Een terugblik op Transition

Transition verrijkt sinds 2016 de Nederlandse festivalscene met een dag waarop tal van vernieuwende en uitdagende jazzartiesten zichzelf kunnen presenteren. Ook dit jaar wist het festival bijzondere en diverse muzikanten bij elkaar te programmeren. Graag blikken we terug op deze bijzondere zaterdag.

Interview Matthew Halsall

We begonnen het festival met een interview in de Pandora-studio met Marieke McKenna en de Engelse trompettist en componist Matthew Halsall. Marieke sprak voor haar 'Round Midnight' uitzending met Matthew over onder andere zijn strandhuisje in Wales waar hij graag zijn tijd doorbrengt om muziek te schrijven, en hoe de natuur daar een grote inspiratiebron is voor zijn composities: 'When I'm there, creatively I feel more open and free to think in a different way.' 'I love seeing the birds, clouds, and everything change over the day.' 'And I think about how those sounds are linked to the instruments I use'. Luister het gehele interview hieronder terug.

Marieke interviewt Matthew Halsall op Transition Festival

Sasha Berliner

We hebben Sasha Berliner al eerder getipt als must see tijdens Transition, omdat zij als vibrafoonspeler een uniek geluid toevoegt aan jazzensembles. Tijdens het concert speelt Berliner prominente rol, waarbij ze afwisselt tussen solo's en melodische thema's. Soms gebruikt ze twee stokken, soms vier, waardoor ze ook harmonische klanken kan creëren. Het is indrukwekkend om te zien hoe ze dit instrument beheerst. Bovendien is het een keer iets anders, de vibrafoon als hoofdrolspeler.

Emma Rawicz

Ze is 21, gevestigd in Londen en imponeert met haar hoogstaande saxofoonspel. In een afgeladen Cloud Nine grapte ze in de coulissen nog net voor het optreden naar haar mede musici: "I think they came for the wrong artist", maar dat was zeker niet het geval. Het publiek wist voor wie ze kwamen. Terwijl ze zes jaar geleden voor het eerst de saxofoon aanraakte, klinkt ze alsof ze dit al decennia doet. Met een zuivere sound en strakke timing vult ze haar solo’s zowel op de tenor- als sopraansaxofoon muzikaal in.

Terence Blanchards E-Collective met het Turtle Island Quartet

Frontman Terence was tijdens het concert niet alleen actief als trompettist en toetsenist, maar vooral ook als bandleider die zijn mede musici de ruimte gaf om te excelleren. De toevoeging van het Turtle Island Quartet was wellicht wel het hoogtepunt, vooral toen ze hun eigen compositie speelden die voor een klassieke formatie fantastisch swingde. Beluister dit concert in zijn geheel terug tijdens de Round Midnight aflevering van Andrew Makkinga.

Round Midnight Live met Andrew Makkinga

Harold López Nussa

Als je later was dan de aanvangstijd, moest je dit concert helaas vanaf de gang meebeleven. De Cloud Nine was bij dit laatste concert bomvol. De Cubaanse jazzpianist Harold López Nussa speelde samen met zijn kwartet een virtuoze set die zowel zomers vrolijk was door de Cubaanse invloeden, als technisch en muzikaal verpletterend. De energie die ze als muzikanten gaven was voelbaar door de hele zaal, en hoewel velen oren al gevoed waren door alle voorgaande concerten, had het publiek nog de ruimte om de dag feestelijk af te sluiten in de Cloud Nine.

Ook andere concerten zijn opgenomen door NPO Soul & Jazz. Vanaf vrijdag 15 maart kun je wekelijks een concert terugluisteren in het Round Midnight programma van Andrew Makkinga.