Track of the Day: Johnny 'Guitar' Watson - A Real Mother For Ya (#34)
- Nieuws
- Track of the Day: Johnny 'Guitar' Watson - A Real Mother For Ya (#34)
"And if you look you will discover. Lord, its a real mother for ya yeah."
Vandaag gaat het in Track of the Day over een artiest die weet hoe hij met zijn tijd mee moet gaan, zonder zijn roots te verloochenen. De blues is al een tijdje uit beeld, maar als je een blues-boodschap in een funk-plaat uit kunt brengen, dan moet je dat natuurlijk niet laten:
Johnny 'Guitar' Watson - A Real Mother For Ya
"That devil's music"
Wanneer de 11-jarige Johnny Watson een gitaar krijgt van opa Watson, moet hij zijn grootvader beloven nooit "that devil's music" te zullen spelen. Opa Watson is voorganger in de kerk, speelt zelf piano, maar ziet niets goeds in de blues, die in de jaren '40 een steeds groter publiek weet te bereiken.
En zoals het een beginnende puber betaamt, gaat de jonge Watson recht tegen het advies van zijn opa in. De eerste nummers die hij leert spelen zijn van T-Bone Walker en Clarence "Gatemouth" Brown en probeert gelijk ook wat eigen composities in elkaar te zetten.
Juke Joints
Wanneer zijn ouders gaan scheiden, verhuist Watson mee met zijn moeder naar Los Angeles. Hij maakt naam in de juke joints langs de West Coast als Young John Watson, maar besluit zijn bijnaam 'Guitar' aan te nemen na het zien van de film Johnny Guitar in 1954. Een jaar later brengt hij onder de naam Johnny Guitar Watson zijn eerste single uit: 'Those Lonely, Lonely Nights'.
Ommekeer
In de jaren die volgen, brengt Watson meerder succesvolle albums uit, maar merkt dat hij met zijn tijd mee moet gaan. De blues moet het in populariteit steeds vaker afleggen tegen de toenemende soul, r&b en rock 'n roll. En dus wordt het tijd voor een ommekeer.
Watson laat de blues niet los, maar gaat steeds soulvoller spelen. Wanneer je zijn muziek uit het begin van de jaren '60 beluistert, verschilt die al heel erg met zijn eerdere werk. Maar wanneer de jaren '60 op zijn eind lopen, is ook de funk in opkomst en daar past zijn agressieve stijl van spelen nog beter bij.
Nieuw imago
Het wordt tijd voor een nieuw imago. Zijn authentieke blueszangers-look wordt ingewisseld voor een veel uitbundiger voorkomen. Gouden tanden, kleurrijke pakken, opvallende juwelen, gigantische zonnebrillen en 'foute' hoeden worden zijn handelsmerk, waar ook collega-funkers als Bootsy Collins, George Clinton en James Brown zich graag bij aansluiten.
Zijn grootste hit moet dan nog komen. In 1977 neemt hij een plaat op, dat we tegenwoordig kennen als een mijlpaal van de funk, maar dat qua thema weer meer aansluit bij de blues-roots van Watson. 'A Real Mother For Ya' gaat namelijk over de tegenslagen in het leven. 'Mother' is dan ook een afkorting voor 'Motherf*cker'. Iets wat de muziekindustrie ontgaan zou moeten zijn. Anders was het zéér waarschijnlijk wel verboden door de platenmaatschappij.

Tijdens de Zwarte Lijst introduceerden we een nieuw item: Track of the Day, waarbij we het verhaal achter een ZL-plaat vertelden. Dit was zo leuk om te maken en de reacties waren zo positief, dat we hebben besloten de rubriek te continueren. De plaat in kwestie wordt op werkdagen door onze Pieter en in het weekend door onze Rudy gedraaid. Crossmediaal opzeker!



