Hoe de orkestmuziek zijn weg vond naar 'Nights in White Satin'
- Nieuws
- Hoe de orkestmuziek zijn weg vond naar 'Nights in White Satin'
In deze aflevering van Top 2000 a gogo spraken we met Justin Hayward, Graeme Edge en John Lodge van Moody Blues. Zij vertellen over hoe 'Nights in White Satin' ontstond en hoe de orkestmuziek hierop terechtkwam.
In hun eerdere jaren maakte Moody Blues nog échte blues-muziek, maar met het album Days of the Future Passed kwam de band met een veel symfonischere sound.
'Wel oke'
'Nights in White Satin' ontstond spontaan bij Justin Hayward op zijn 19e. "Ik schrijf wel eens brieven die ik nooit verstuur. Een goede manier om je hart te luchten. De volgende dag lees ik 't nog 's", aldus Hayward. Hij liet het nummer aan zijn bandleden horen die het in eerste instantie 'wel oke' vonden. Toch begonnen zijn bandgenoten na een aantal keer iets te horen in het nummer.
Orkestmuziek
Ze werden door een platenmaatschappij uitgenodigd om hun nieuwe stereo-geluidsapparatuur uit te proberen. Ze moesten dan wél 'Uit De Nieuwe Wereld' van Dvorák spelen, een klassieke symfonie. Hiervoor kreeg de band een orkest tot hun beschikking. Uiteindelijk begonnen Moody Blues gewoon hun eigen nummers op te nemen en zo ontstond 'Nights in White Satin', inclusief orkest.
Benieuwd naar het hele verhaal? Bekijk dan de aflevering van Top 2000 a gogo hieronder:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Foto omslag: Schermafbeelding YouTube
Gerelateerd nieuws
NPO Radio 2 Top 2000
Bob Marley centraal in de Top 2000 a gogo: 'Alles wat die man aanraakte, werd diamant'NPO Radio 2 Top 2000
The Babys-zanger John Waite liet zich inspireren door Golden EarringNPO Radio 2 Top 2000
Rufus Wainwright verwerkt afkeer van Amerika in Going To A TownNPO Radio 2 Top 2000
Hoe toetsenist Richard Coles van The Communards uiteindelijk toch priester werd