Naar homepage
NPO Radio 2

Veel jonge kijkers voor het Eurovisie Songfestival

  1. Nieuwschevron right
  2. Veel jonge kijkers voor het Eurovisie Songfestival

Voor de beide halve finales van het Eurovisie Songfestival zaten deze week bijna drie miljoen voor de buis. Dat vertelt directeur Sjoerd Pennekamp van Stichting Kijkonderzoek in de Officiële Songfestival Podcast.

"Zo'n vijftig procent van de songfestival kijkers is ouder dan vijftig. Dat klinkt veel maar gemiddeld genomen is tachtig procent van de NPO1 kijkers ouder dan vijftig. Het is de uitdaging van de NPO om een jonger kijkerspubliek aan te spreken. Met het songfestival lukt dat heel aardig", zegt Pennekamp.

Dark Ages

Op verzoek van de podcast makers analyseerde Stichting Kijkonderzoek de kijkcijfers van het songfestival door de jaren heen. Tijdens de finale van 2019 was 10% van de 4,5 miljoen kijkers jonger dan twintig jaar: "Dat is een heel jong kijkersprofiel, zeker voor het medium televisie dat toch wel wat verouderd is in de afgelopen twintig jaar." Hoewel de kijkcijfers van het songfestival nu door het dak gaan, was dat nog niet heel lang geleden wel anders: "Het is echt veranderd met Anouk. Daarvoor waren het - oneerbiedig gezegd - de dark ages. In het jaar met Joan Franka keken bijvoorbeeld maar 1 miljoen mensen naar de finale van het songfestival, bij Anouk was dat aantal vervijfvoudigd.”

En verder:

Lammert leert tijdens zijn stage hoe je een publiek opwarmt en One'sy en Bart schatten de kansen van de Franse inzending in.

Luister hieronder naar de aflevering:

#17 - Kijkcijferkanon

Hoe te beluisteren?

De Officiële Songfestival Podcast is te beluisteren op onze podcastpagina.

NPO Luister

Wil jij ook eens een paar goede podcasts uitproberen? Het hele aanbod van de publieke omroep vind je in NPO Luister. Daar vind je een handig overzicht van populaire series en series die je zelf kunt kiezen aan de hand van slimme categorieën. Download de app voor je Iphone of Android telefoon.

Foto omslag: Pixabay

Ster advertentie
Ster advertentie