Naar homepage
Programma

Waarom Beyoncé een albumartiest werd

  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom Beyoncé een albumartiest werd

Van Radiohead wisten we het. Maar waarom stapt een popgrootgrutter als Beyoncé in ’s hemelsnaam over op het ‘album met verhaal’, ten koste van hitsingles?

'Queen B' is om

Hitsingle na hitsingle bracht ze uit, Beyoncé. Geen ingewikkelde albums met een boodschap. Dat was toen. Nu brengt ze met ‘Lemonade’ een heel album in één keer uit, met voor elke track een video. De bijenkoningin van de popmuziek verkiest het album boven de single.

Waarom?

Échter

Sterren van vandaag komen niet weg met een gepolijst plaatje. Het albumformaat geeft Beyoncé de mogelijkheid om ons het lange verhaal te vertellen. Over haar huwelijksproblemen, en hoe ze er bovenop kwam. De liedjes zijn de hoofdstukken, in elk liedje wordt een andere emotie belicht. Dat maakt Beyoncé ‘echter’, volwassener en herkenbaarder.


Langetermijnluisteraars

Een hitsingle is leuk, maar vluchtig. Wil je beklijven als artiest, dan moet je mensen zover krijgen echt naar je te luisteren. Langetermijnluisteraars zeg maar. Ook dat doe je met albums. Beyoncé beloont met haar doorwrochten en volwassen album de bewuste Beyoncé-luisteraar.

Beyoncé gebruikt albumbom voor kledinglijnlancering


​Een bom kneden

Ook commerciëel is een album zo gek nog niet. Leg je de nadruk op de losse liedjes, dan schiet je met hagel. Breng je, zoals Beyoncé, in één keer een heel album uit mét bij elke song een video, dan kneed je van die hagel een bom. En het knalmoment daarvan kun je mooi gebruiken voor, bijvoorbeeld, het lanceren van je nieuwe kledinglijn.


​Kortom

Het album is niet dood. Ondanks streams, ondanks playlists. Beyoncé laat ons zien dat het niet alleen artistiek, maar ook commerciëel nog altijd een mooie vorm is om je muziek uit te brengen.

We willen maar zeggen: leve het album!


​Album2Daagse
15 & 16 mei (Pinksteren)
Albumparel aanvragen: nporadio2.nl/album2daagse
NPO Radio 2 App: stuur een appje naar de studio
SMS: stuur een smsje naar 2222
Twitter: @NPORadio2 #album2daagse

Ster advertentie
Ster advertentie