Programma

Leo Blokhuis over 50 jaar The Dark Side of the Moon: 'Ik voel me vergroeid met die plaat'

BNNVARA
foto: Albumhoes
  1. Nieuwschevron right
  2. Leo Blokhuis over 50 jaar The Dark Side of the Moon: 'Ik voel me vergroeid met die plaat'

Een van de grootste albums aller tijden viert deze week zijn vijftigste verjaardag: The Dark Side of the Moon van Pink Floyd. Leo Blokhuis vertelt bij Jan-Willem Start Op wat die plaat voor hem zo bijzonder maakt.

Tegenwoordig maken de leden van Pink Floyd enkel nog ruzie, maar vijftig jaar geleden, toen Roger Waters en David Gilmour nog door één deur konden, leverden ze een meesterwerk af. Ruim vijftig miljoen exemplaren van The Dark Side of the Moon gingen over de toonbank sinds de release op 1 maart 1973. Eén van die exemplaren kwam in 1975 in handen van Leo Blokhuis. "Hij heeft mijn leven nooit meer losgelaten", vertelt hij over het album van Pink Pink Floyd. "Ik voel me wel een beetje vergroeid met die plaat."

Progrock zonder bombast

"Wat ik er fantastisch aan vind, is dat het een hele emotionele plaat is", legt Blokhuis uit tijdens Jan-Willem Start Op. "Hij past binnen het genre van de progrock, maar het wordt nergens echt bombastisch of over the top. En er staan gewoon fantastische liedjes op. Ik vind vooral Brain Damage erg goed, maar ook Money en Time zijn fantastische, strakke composities."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Roger Waters

In de week dat de muziekwereld terugblikt op de release van The Dark Side of the Moon, zijn veel ogen ook gericht op een van de makers: Roger Waters. De Pink Floyd-bassist veroorzaakte de afgelopen jaren al de nodige controverse met uitspraken over Donald Trump, de oorlog in Oekraïne en zijn felle standpunten over Israël.

De gemeente van Frankfurt gaf deze week aan Waters te beschouwen als "een van de invloedrijkste antisemieten ter wereld" en besloot om zijn geplande optredens in de Duitse stad te verbieden. Aanleiding waren zijn uitspraken over Israël, wiens regime Waters vergelijkt met de apartheid. In eerdere tours liet Waters ook een opblaasbaar varken, waarop een Davidsster en een dollarteken waren afgebeeld, door concertzalen zweven. De gemeente van Frankfurt, een van de plekken waar rond de Kristallnacht in 1938 duizenden Joodse mensen werden opgepakt en afgevoerd, geeft aan het ongepast te vinden om Waters in de stad op te laten treden.

Hoewel de kritiek op Waters vanuit steeds meer kampen aanzwelt (ook David Gilmour bestempelde de bassist onlangs als antisemiet), lijken zijn drie geplande optredens in de Ziggo Dome vooralsnog door te gaan. Blokhuis hoopt dat de concerten inderdaad doorgaan, al snapt hij ook waarom Waters voor zoveel discussie zorgt. "Iedereen moet kunnen doen en zeggen wat hij wil, dat zou los moeten staan van de kunst die hij maakt", vertelt Blokhuis. "Maar bij Waters dreigt dat een beetje door elkaar te lopen. Hij stopt altijd heel veel politieke boodschappen in zijn shows."

Bekijk het volledige gesprek met Leo Blokhuis hieronder:

Jan-Willem Start Op

Je hoort Jan-Willem Start Op iedere werkdag van 06:00 tot 09:00 uur op NPO Radio 2. Volg het programma op Instagram, Twitter of Facebook voor een exclusief kijkje achter de schermen.

Ster advertentie
Ster advertentie