Naar homepage
Artiest

Dhroeh Nankoe

  1. Artiestenchevron right
  2. Dhroeh Nankoe
Droeh Nankoe, zanger/componist van Surinaams-Hindoestaanse afkomst heeft zich volledig toegelegd op de Indiase zang.
Dhroeh Nankoe (1960) zanger/componist van Surinaams-Hindoestaanse afkomst, leerde al op jonge leeftijd diverse instrumenten bespelen zoals orgel, accordeon, harmonium, tabla, dhool en mandoline. Later legde hij zich toe op zang en compositie. Hij studeerde bij Jacoba van der Meer, Khan Bandhu, Ustad Zia Mohiudin Dagar en Pandit Haripersad Chaurasia en studeerde als eerste af in de klassieke Indiase zang aan het conservatorium van Rotterdam. Dhroeh Nankoe doceert Indiase zang op het Koninklijk conservatorium van Den Haag. Verder treedt hij veel op in binnen- en buitenland. Het Dhroeh Nankoe Ensemble bestaat naast Dhroeh Nankoe (harmonium, zang, tanpura) uit Surindre Sati (sitar) en Niti Ranjan Biswas (tabla). Naast zijn klassieke werk is Droeh altijd op zoek naar vernieuwing. Deze vernieuwing vond hij in de vorm van Drum 'n Bass en Goa trance. Twee zeer nieuwe dansstijlen die wondere combinatie vormen met de klassieke Indiase muziek. Drum 'n Bass is een verzamelnaam voor de substijlen techstep, hardstep, dark jungle, jump-up, jazzstep, intelligent jungle and ambient jungle. Drum 'n Bass onstond rond 1991 in de Engelse rave scene. De muziek is te herkennen aan de zware baslijnen en de op dancehall reggae en breakbeat techno geënte beats. Goa trance is vernoemd naar de staat Goa in India. Sinds de jaren 60 zijn veel hippies en toeristen in Goa blijven hangen, uit hun cultuur en feesten is de Goa trance ontstaan. De muziek is een combinatie van Europese trance ritmes en traditionele religieuze muziek, bedoeld om een trance te op te wekken of de werking van drugs te versterken.  Een recensie van een optreden van Droeh Nankoe:House en rap zijn de ingrediënten waarmee Goa Trance oost en west, traditie en trend met elkaar verbindt. Videobeelden met collages van Indiase en westerse beelden, Indiase kathakdans en moderne westerse dans completeren deze samengebalde impressie van een Indiaas etmaal in Utrecht. Zanger Droeh Nankoe verdeelde het etmaal in acht stukken, zoals de Indiërs doen. Met musici uit India, een vj, een rapper en twee dansers schiep hij sfeertekeningen van de verschillende dagdelen. Het resultaat is een oog- en oorstrelende voorstelling waarin een dag en nacht, van het tintelende ochtendgloren, via een hectische middag tot de verstilde nanacht, aan de toeschouwer voorbijtrekken. De klassieke muziek van India is gebaseerd op raga's, toonschalen die horen bij een vast tijdstip van de dag. De tonen en melodieën van een raga roepen de juiste, bij het moment horende gemoedstoestand op. Daar staan de zanger, fluitist Annada Prasanna Pattanaik en tablaspeler Rafiuddin uit Bangalore voor garant.