Naar homepage
Artiest

Lee Konitz

  1. Artiestenchevron right
  2. Lee Konitz
Lee Konitz (1927) kan met recht een levende legende worden genoemd. Op 11 en 12 september 2004 speelt hij weer in Nederland.
Lee Konitz (1927) kan niet alleen met recht een levende legende worden genoemd, als artiest is hij ook nog eens springlevend. Niet voor niets werd hij recent in het Amerikaanse jazzblad Downbeat verkozen tot altsaxofonist van het jaar. Een bewijs van de onveranderd indrukwekkende zeggingskracht van een van 's werelds meest inventieve en lyrische improvisatoren, wiens carrière al zes decennia omspant. Eind jaren veertig werd hij door Miles Davis betrokken bij 'Birth of the Cool', een project dat aan de wieg stond van de moderne jazz. Later speelde Konitz onder andere met orkestleider Stan Kenton en pianist Lennie Tristano, en groeide hij uit tot een van de architecten van de cool jazz. Sindsdien trekt hij als freelancer de wereld rond, spelend in talloze combinaties, waarbij met name zijn duetten mijlpalen in de jazzgeschiedenis hebben opgeleverd. Konitz' unieke, bijna symfonische frasering en zijn eerlijke, van iedere pathetiek ontdane stijl is voor de gelauwerde arrangeur en componist Ohad Talmor altijd een inspiratiebron geweest. De inspiratie bleek sinds de eerste ontmoeting in 1990 wederzijds en dit resulteerde in het gezamenlijke project 'Suite for Lee Konitz'. Talmor componeert zowel voor jazzmusici (Brecker Brothers, Steve Swallow), als voor klassieke muzikanten. Daarnaast is hij een getalenteerde tenorsaxofonist en klarinettist, die met spilfiguren als Dave Douglas, Carla Bley en Ray Anderson heeft samengewerkt. Deze fascinatie voor composities is ook terug te vinden bij het ambitieuze Oostenrijkse Spring String Quartet, dat op vergelijkbare wijze als het Kronos Quartet zijn bewerkingsdrift al botvierde op muziek van o.a. John Coltrane en Tom Waits. Konitz, Talmor en Spring String Quartet zijn niet uit op stoffige jazz met mierzoete strijkers of klassieke muziek met een jazz-sausje. In Talmor's clichévermijdende, vrije arrangementen dient de muziek van visionaire 20e-eeuwse Franse componisten als Debussy, Ravel, Poulenc en Satie als uitgangspunt voor spannende, soms zelfs heftig groovende onderzoekingen. De manier waarop Konitz' alt boven de muziek lijkt te zweven of er juist geheel mee versmelt, toont zijn bescheiden meesterschap, wars als hij is van persoonsverheerlijking, attitude, of alles wat muziek maar in de weg kan staan. Alle intellectuele bagage die muziek mee kan dragen, mag meteen weer overboord.Naast het Oostenrijkse Spring String Quartet speelt Konitz ook met Nederlandse musici waaronder het Kegel/Hagen kwartet. Met dit kwartet is in 2004 een nieuwe superaucio CD 'Jonquil' opgenomen met medewerking van het Gustav Klimt strijk-kwartet.Op 11 en 12 september 2004 speelt Lee Konitz met het Marco Kegel/Axel Hagen kwartet en het Gustav Klimt strijk-kwartet in Baarn ( Paaskerk) en in het Concertgebouw ( www.concertgebouw.nl )

Meer informatie over Lee Konitz: 

companyofheaven Interview met Lee Konitz