Artiest

Hasan Yarimdunia

  1. Artiestenchevron right
  2. Hasan Yarimdunia
Zigeunermuziek uit Thracië, de cultuurhistorisch gezien uiterst rijke regio in het Europese deel van Turkije, het zuiden van Bulgarije en het noordoosten van Griekenland. Zigeunermuziek uit de Balkan is al jaren immens populair op de westerse podia, maar de zigeunermuziek van Turkije blijft wat minder bekend. Dat is onterecht, want juist de Turkse zigeunermuziek kenmerkt zich door een verbluffend hoog speelniveau!
Zigeunermuziek uit Thracië, de cultuurhistorisch gezien uiterst rijke regio in het Europese deel van Turkije, het zuiden van Bulgarije en het noordoosten van Griekenland. Zigeunermuziek uit de Balkan is al jaren immens populair op de westerse podia, maar de zigeunermuziek van Turkije blijft wat minder bekend. Dat is onterecht, want juist de Turkse zigeunermuziek kenmerkt zich door een verbluffend hoog speelniveau, gecombineerd met een schier eindeloze verbeeldingskracht van haar belangrijkste vertolkers. Bruiloftsmuziek heeft hier juist de connotatie: van hoge kwaliteit. Klarinettisten als Selim Sesler en Hüsnü Senlendirici zijn erin geslaagd om deze unieke muziek internationaal onder de aandacht te brengen, en aan dit rijtje dient nog een naam te worden toegevoegd: Hasan Yarimdünia. Deze virtuoze klarinettist werd in 1945 geboren in het vissersdorpje Gelibolu, beter bekend als Gallipoli, een schiereiland waar een beroemde slag in de Eerste Wereldoorlog plaatsvond. De regio van Yarimdünia's voorouders staat bekend om zijn hoogst geavanceerde zigeunermuziek: niet voor niets komen in Turkije veel instrumentalisten van faam uit juist dit gebied. Yarimdünia leert vanaf zijn zevende vioolspelen, maar tien jaar later kiest hij voor de klarinet - het instrument waarna zijn achternaam verwijst. Huwelijks- en dansmelodieën vormen voor Yarimdünia en zijn groep een onuitputtelijke bron voor improvisatie, waarin aloude oorsprong en moderne echo van de zigeunertraditie een intense, onontwarbare dans aangaan. Yarimdünia figureert ook in Latcho Drom (1993), het magistrale documentaire muziekepos van de Algerijnse regisseur Tony Gatlif, waarin Gatlif de reis die zigeunermuziek door de eeuwen ondernam laat zien - en vooral horen. In de Griekse mythologie wordt Thracië gezien als de streek waar de legendarische zingende god Orpheus vandaan kwam. Luisterend naar de intense melancholie, zoals Yarimdünia die listig weet te verpakken in uiterst dansbare en opzwepende maatsoorten, is het voor de luisteraar wel heel verleidelijk om hierin de goddelijke vonk van Orpheus' artisticiteit te ontwaren.