Stevie ontdekt de Moog-synthesizer
- Nieuws
- Stevie ontdekt de Moog-synthesizer
Hoe het herkenbare geluid van Stevie Wonder ontstond.
Vandaag is Stevie Wonder jarig en dat vieren we bij Radio 6 met een speciale Stevie Wonder-dag. De held is 65 jaar geworden, reden genoeg om hem in het zonnetje te zetten (de bril heeft-ie immers al op). Om 6 uur vanavond draait onze Corné de Stevie Wonder Top 6, waarvoor jij ook nog jouw Wonderplaat kan doorgeven via onze Facebookpagina. We kennen Stevie natuurlijk vooral van de Moog-synthesizer, maar voordat die tijd aanbrak moest hij zijn bijnaam nog even afschudden.
Little Stevie Wonder
Dat Stevie Wonder zijn naam al vroeg in de muziekboeken kerft, bespraken we eerder al in een artikel over Stevie in de sixties. Zijn blindheid is wat dat betreft een geschenk uit de hemel, omdat hij zich beter kan concentreren op zijn gehoor, zo zegt hij zelf. Geruime tijd loopt hij rond met de toevoeging "Little", dat hij in 1961 al van producer Clarence Paul krijgt wanneer hij op 11-jarige leeftijd een contract bij het Tamla van Motown tekent.
Nieuwe kijk op de wereld
Stevie zingt de Motown-periode uit tot hij 21 jaar is en zijn contract verloopt. Bons Berry Gordy onderhandelt tevergeefs met Stevie over een nieuw contract. Wel moet er nog een laatste album verschijnen en ook al stuurt Motown heel direct aan op het werk van Stevie, moeten ze deze keer accepteren wat wordt geleverd. Stevie schrijft de muziek voor Where I'm Coming From, vrouw Syreeta helpt zo nu en dan met de songteksten. Wonder wil een album maken dat over de sociale problemen in de wereld gaat en waarvan de tekst echt een betekenis heeft. Rond die tijd komt ook Marvin Gaye's album What's Going On? uit, waar vaak de vergelijking mee wordt gemaakt omdat ze hetzelfde overkoepelende thema en gedachtegoed hebben.
Begin van de klassieke periode
Daarna is het contract bij Motown voorbij, hoewel dit niet het einde van de samenwerking is. Stevie Wonder ziet Gordy's fouten door de vingers en tekent na een korte periode voor een nieuw contract bij het label. Het contract zou alles omschrijven in maar liefst 120 pagina's, waarin staat dat Stevie meer rechten krijgt en ook een hoger aandeel royalties krijgt uitbetaald. Het zou het begin zijn van de klassieke periode voor Stevie Wonder, de periode waarin hij zichzelf ontpopt en het voorvoegsel "Little" definitief achter zich laat.

Stevie tast af op de Moog
Tijdens het schrijven voor zijn eerste album onder het vernieuwde contract, doet hij een ontdekking die zijn muziek definitief verandert. Hij vertrekt naar de Electric Lady Studios in New York (waar jaren later de Soulquarians huishouden) om voor het eerst zelfstandig het album Music Of My Mind op te nemen. Niet eerder kreeg hij zoveel ruimte om zichzelf te uiten. Op het album komt de muzikaliteit van Stevie goed tot zijn recht en is ook zijn nieuwe sound te horen, die hij perst uit een Moog-synthesizer, waarop hij wordt gewezen door vrienden in New York.
In een interview uit 1972 laat hij weten dat hij de Moog-synthesizer, in tegenstelling tot een hoop artiesten uit die tijd, juist wel ziet als een instrument en dat het een middel is om zijn gedachten direct te uiten. Door de oscillator in de synthesizer kun je het geluid kneden in welke vorm dan ook. Anderhalf jaar eerder had hij die nummers niet hebben kunnen schrijven, want de manier van schrijven is afhankelijk van je directe omgeving en levenswijze, zo voegt hij nog toe.

Stevie bereikt een hoger niveau
Het typische Wonder-geluid ontstaat door het gebruik van de Moog-synthesizer. Op al zijn opvolgende albums is de synth erg aanwezig en maakt hij ook regelmatig gebruik van een talkbox. Stevie scoort de ene hit na de andere en dat heeft hij allemaal te danken aan het tripje naar New York om zijn album op te nemen. Op bijvoorbeeld hits als 'Superstition', 'Higher Ground', 'Living For The City' en 'Don't You Worry 'Bout A Thing' zijn allemaal de fameuze Moog-synth - al dan niet met bijhorende effecten - te horen. Maar het begint allemaal op Music Of My Mind, waar de synth onder andere nadrukkelijk te horen is op 'Sweet Little Girl'.
Talkbox
We verklapten het net al een beetje, maar Stevie houdt er ook van om met een talkbox te spelen. Zo'n apparaatje dat je aansluit op een instrument - in dit geval de Moog - en dat het geluid zo vervormt dat het lijkt alsof het instrument praat. Wat in feite ook het geval is, want je stopt een slangetje in je mond en praat of zingt erin. De hoogte van de noten die er uiteindelijk uitkomen is afhankelijk van welke noten gespeeld worden op het betreffende instrument. Stevie Wonder laat dat (in combinatie met de Moog) onder andere al aan ons horen op 'Love Having You Around' van Music Of My Mind, maar ook live komt de talkbox regelmatig tevoorschijn.



