NPO Soul & Jazz

Dr. John & The Lower 911 bijna gered door Trombone Shorty

  1. Nieuwschevron right
  2. Dr. John & The Lower 911 bijna gered door Trombone Shorty

Dr. John en zijn Lower 911 hadden veel later op de avond moeten spelen in een kleinere zaal.

On Stage

Dr. John speelt afwisselend hammond orgel en piano. Hij ruilt daarbij steeds van plek met een tweede pianist. Verder een gitarist, bassist en drummer op het podium. Tegen het einde van de set komt ook Trombone Shorty even langs voor een aantal nummers.

Wat

Het concert is een beetje tam en ingehouden. Misschien omdat het concert zo vroeg plaatsvindt op de dag terwijl de zon nog volop schijnt. Deze muziek gaat over voodoo en andere obscuriteiten en zou op een later tijdstip beter overkomen. Met het nummer I Been Hoodood, uit de voodoo periode van de dokter, komt de groove er een beetje in. Dr. John leest zijn teksten van papier, iets wat je eerder verwacht tegen te komen bij een coverband op een bruiloft. Aan de andere kant; hij is de jongste niet meer. Het concert overtuigt niet echt, niet zozeer omdat er niet goed gespeeld wordt, maar vanwege het slechte geluid in de zaal die ook nog eens half leeg blijft.

Publiek

De zaal blijft gedurende het concert slechts voor de helft gevuld en dat heeft zijn weerslag op de sfeer, of het ontbreken daarvan, in de zaal.

Moment

Het gastoptreden van Trombone Shorty, die een dag eerder een verpletterende indruk achterliet op North Sea Jazz, die meedoet met een New Orleans-medley. Het is alleen niet genoeg om het concert nog wat extra peper te geven.

Oordeel

Dit concert had geplaatst moeten worden in de Congo-tent die intiemer is en beter aansluit bij de sfeer van deze muziek. Er wordt een beetje rommelig gespeeld, maar dat is juist ook de charme van Dr. John's swamp blues. In de enorme, galmende en halflege Maas komt dit echter helemaal niet over. Gezien: Maas, 17.30-18.20, 10-7-2011, North Sea Jazz, Pieter van Hoogdalem