Berry Gordy: de man achter Motown
- Nieuws
- Berry Gordy: de man achter Motown
Van ambitieuze componist naar een imperium aan hitmachines.
Ik kan het zelf niet ver schoppen, dus zet ik maar een platenlabel op, moet de gedachte zijn geweest van Berry Gordy Jr, toen hij in 1959 Motown stichtte. Vandaag staat de Zwarte Lijst-stemperiode in het teken van dat prachtige label. Alleen vandaag en morgen kun je nog jouw eigen Zwarte Lijst samenstellen, dus wees er snel bij!
Berry Gordy Jr.
Gordy wordt in 1929 geboren en groeit op in Detroit in een gezin van acht kinderen. Ondanks dat hij het zevende kind is en dus oudere broers en zussen als voorbeeld heeft, stopt hij met school om te proberen professioneel bokser te worden. Op deze manier wil hij snel geld verdienen en zelfstandig kunnen leven. Wanneer Gordy 20 jaar is, wordt hij opgeroepen voor de landmacht om mee te vechten in de Koreaanse Oorlog.

Componist
In 1953 komt Gordy terug, schrijft wat muziek en opent een platenzaak voor jazzmuziek. De platenzaak flopt, maar hij komt via zijn familie in contact met de eigenaar van talentenclub Flame Show Bar. Daar ontmoet hij de zanger Jackie Wilson, die 'Reet Petite' opneemt. Dat nummer heeft Berry Gordy geschreven met zijn zus en Billy Davis. Gordy schrijft nog zes andere nummers voor Wilson, evenals 'All I Could Do Was Cry' voor Etta James.
Label opzetten
In 1957 besluit Gordy zijn insteek te veranderen en zich te richten op productie. Hij ontdekt The Miracles en in 1959 luistert hij naar frontman Smokey Robinson: hij leent 800 dollar bij zijn familie en zet het R&B-label Tamla Records op. The Miracles en Barrett Strong leveren bescheiden hitjes af op Tamla, voordat Gordy in 1959 de Motown Record Corporation opricht en onder de naam Motown (een verbastering van Motor Town Detroit) verder gaat.
Iedereen ademt Motown
Eenmaal opgestart kent het label geen remmen. In het volgende decennium contracteert Gordy de één na de andere artiest op het label. Zijn gave om talent te ontdekken en ook op muzikaal gebied bij elkaar te brengen, is ongekend en ook nu nog niet geëvenaard door een ander. Hoewel hij ook een aantal blanke artiesten contracteert, ligt de focus voornamelijk op het vastleggen van Afro-Amerikaanse artiesten.
Bij het label worden de artiesten vooral gestimuleerd om hun eigen ding te doen, maar wel met het overkoepelende imago van het label in het achterhoofd. In eerste instantie een nationaal succes, maar al snel wordt Motown ook over de grenzen bekend. The Supremes, Marvin Gaye, The Temptations, Jimmy Ruffin, The Contours, The Four Tops, Gladys Knight & The Pips, The Commodores, The Velvelettes, Martha And The Vandellas, Stevie Wonder en The Jackson 5. Niet de minsten inderdaad, zeggen we met gevoel voor understatement.
Dit is een verhaal in ons dossier over Motown. Alle verhalen uit dit thema lees je hier.



