Zwoele saxsolo's
- Nieuws
- Zwoele saxsolo's
Iedere week belichten we een geniale vondst uit de popmuziek. Deze week gaan we op zoek naar zwoele saxofoonsolo's, die lekker zomers aanvoelen.
Eentje uit een reeks
Voor het prille begin van de saxofoonmuziek moeten we terug naar 1840. De Belgische muzikant en instrumentenmaker Adolphe Sax bedacht een reeks blaasinstrumenten waarvan hij hoopte dat ze gebruikt zouden worden in orkesten, maar alleen de saxofoon zoals wij die nu kennen sloeg aan. Overigens leed Sax aan lipkanker, maar is daarvan ook weer hersteld.
In the army now
Het ontwerp van de eerste saxofoon was een toevalstreffer. Het instrument was echter niet onmiddellijk terug te vinden in de orkestbakken, maar bij muziekkorpsen van het Franse en Belgische leger kreeg het instrument al snel een prominente plek. Dat strookt niet bepaald bij het romantische beeld dat we nu bij saxofoonsolo's hebben.
Aangenaam klassiek
Toch waren er in de tijd van Adolphe Sax al klassieke componisten die met zijn instrument aan de slag wilden. Zijn goede vriend Jean-Baptiste Singelée was de eerste die een compositie voor de saxofoon schreef, namelijk 'Premier Quatuor, Opus 53' uit 1857. Ook Debussy, Prokofiev en Ravel namen het instrument al op in hun composities.
All that jazz
De vroege dansorkesten in de VS ontdekten dat een saxofoon ook prima te gebruiken was om swingende muziek mee te maken. Tenoorsaxofonist Coleman Hawkins was in de jaren 20 een van de de eerste bespelers van het koperinstrument in de jazzmuziek. Zijn bekendste plaat is een opname van de jazzstandard 'Body And Soul' uit 1939. Grappig feitje: de originele versie werd in 1930 al opgenomen door Louis Armstrong, een trompettist.
Swing the mood
Met het aanbreken van het swingtijdperk, medio jaren 30, werd de saxofoon opgenomen in het orkest van Glenn Miller. Op zijn beroemde opname van 'Moonlight Serenade' uit 1939 wordt de melodie gespeeld door een clarinet en een saxofoon, wat het handelsmerk was van Miller (zelf trombonist). De compositie had meerdere werktitels, maar de uiteindelijke naam was een antwoord op 'Sunshine Serenade', een millionseller van Frankie Carle.
Doe 'ns rustig
Little Richard was een van de eerste artiesten die de saxofoon een plek gaf in de rock-'n'-roll, luister maar naar 'Tutti Frutti' en 'Long Tall Sally' uit 1956. Ook funkbands gebruikten de sax voor zijn ruige sound, terwijl rockbands het juist inzetten om een relaxte sfeer te scheppen. Denk aan 'Us And Them' van Pink Floyd (1973), 'Jungeland' van Bruce Springsteen (1975) en natuurlijk 'Walk On The Wild Side' van Lou Reed (1972).
Sensueel en broeierig
In de tweede helft van de jaren '70 tot aan deze nieuwe eeuw werd de saxofoon in de popmuziek vooral ingezet voor het oproepen van een sensueel, broeierig sfeertje. Denk aan 'Baker Street' van Gerry Rafferty of ongekend populaire schuifelplaatjes als 'Careless Whisper' (George Michael), 'True' (Spandau Ballet), 'Baby, I Love Your Way' (de reggaeversie van Big Mountain), 'Waiting On A Friend' (The Rolling Stones), 'Just The Way You Are' (Billy Joel) of 'Smooth Operator' (Sade).
Hieronder de videoclips met de namen van de saxofoonspelers...
Solo: Raphael Ravenscroft
Solo: Steve Gregory
Solo: Steve Norman
Solo: Warren Hill
Solo: Sonny Rollins
Solo: Phil Woods
Solo: Stuart Matthewman