Programma

Wouter van der Goes: 'Ik sta uren lang in de wacht. Heb ik pech of is dit een groter probleem?'

foto: Ben Houdijkfoto: Ben Houdijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Wouter van der Goes: 'Ik sta uren lang in de wacht. Heb ik pech of is dit een groter probleem?'

NPO Radio 2-dj Wouter van der Goes vertelt in zijn programma Wout & Frank tegen collega Frank van 't Hof dat hij zich steeds meer ergert aan de, bij iedereen bekende, wachttijden als je een bedrijf belt: "Ik heb drie dagen bij de verzekering in de wacht gestaan en nog kreeg ik niemand aan de lijn!" Om hier eens wat meer over te weten te komen spraken ze Joyce van de Comsumentenbond.

"Heb ik gewoon pech gehad deze week?" Is waar Wouter direct mee binnenkomt bij Joyce. Joyce vertelt hem dat hij inderdaad pech heeft gehad deze week, maar dat heel veel Nederlanders dat hebben de laatste tijd. Het wordt steeds erger en steeds meer volgens haar. Een van de grote redenen dat je steeds langer in de wacht staat, is het personeelstekort waar heel Nederland mee kampt. Wat er ook bij komt kijken is dat digitale klantenservice tegenwoordig goedkoper is. De Chatbots en Whatsapp zijn daarom erg populair bij bedrijven. Wat je ook steeds vaker ziet is dat bedrijven je eigenlijk stimuleren om niet te bellen, door geen telefoonnummer op de website te plaatse of door ze te verstoppen. En dat mag niet, zegt Joyce. "Alle andere nieuwe manieren van communicatie zijn optioneel, maar per telefoon en e-mail bereikbaar zijn, is verplicht."

In Spanje is laatst een wet aangenomen die bedrijven verplicht om binnen twee minuten je te woord te staan. "Kan zoiets niet in Nederland ook? Dan maken we er vijf minuten van, want we zijn toch Nederland." Joyce vertelt dat het natuurlijk heel mooi zou zijn als we dit hier ook zouden krijgen. De vraag is ook of het haalbaar is. Want je kan wel een wet maken, maar als er geen personeel is, zal het probleem daar niet door worden opgelost.

Ster advertentie
Ster advertentie