Programma

Waarom zou een artiest als Phil Collins zijn muziekrechten verkopen?

BNNVARA
foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom zou een artiest als Phil Collins zijn muziekrechten verkopen?

Afgelopen vrijdag kwam naar buiten dat Phil Colins en Genesis hun muziekrechten hebben verkocht voor meer dan 300 miljoen dollar aan een Amerikaans muzieklabel. Tijdens Jan-Willem Start Op bellen Jan-Willem en Jeroen hierover met Niels Aalberts, eindredacteur bij 3voor12.

Niels legt uit wat een artiest er nou aan heeft om zijn rechten te verkopen: "Het is een hele strategische keuze om twee redenen. Reden één is dat je vaak ziet dat deze artiesten in de zeventig zijn en die daarmee een voorschot nemen op de inkomsten die hun muziek nog gaat genereren voor de komende decennia. Het is eigenlijk 'geef mij het geld maar, want ik kan het in mijn graf toch niet opmaken'. Het tweede belangrijke argument is dat de muziekrechten kwesties ingewikkeld zijn: "Op het moment dat die artiesten overlijden, en als hun muziek dan nog steeds geld opbrengt, komt het bij labels en publishers terecht. Je kan het dan beter verkopen en een hele grote zak geld regelen, want dat kunnen jouw erven heel gemakkelijk verdelen", aldus Niels.

De opkopers

Aan de andere zijde heb je de vraag waarom die bedrijven die rechten willen kopen. Er zijn de laatste tijd veel meer artiesten die hun rechten hebben verkocht. Zo verkocht Bob Dylan zijn rechten voor 600 miljoen dollar en Bruce Springsteen voor 500 miljoen dollar. "Die grote partijen denken dat dat repertoire voor de komende jaren nog heel veel geld kan opbrengen, zoals je bijvoorbeeld zag bij Kate Bush waar veertig jaar na Running Up That Hill het weer een hit werd." Niels sluit af dat die opkopers zich wel actief moeten inzetten om die enorme bedragen die ze betaald hebben weer terug te kunnen verdienen, "maar ik denk dat dit wel goed komt."

Benieuwd of Phil Collins hierdoor nog wel geld kan verdienen met zijn muziek? Luister het fragment hieronder.

Jan-Willem Start Op

Je hoort Jan-Willem Start Op iedere werkdag van 06:00 tot 09:00 uur op NPO Radio 2. Volg het programma op Instagram, Twitter of Facebook voor een exclusief kijkje achter de schermen.

Ster advertentie
Ster advertentie