Programma
BNNVARA

Geen Dry January, maar 30 dagen zonder klagen

  1. Nieuwschevron right
  2. Geen Dry January, maar 30 dagen zonder klagen

Zeuren, zeiken en zaniken. Nederland en België zijn er wereldkampioen in. In de zomer is het te warm, en in de winter is het te koud, het is ook nooit goed. En daar was Isabelle Gonnissen helemaal klaar mee. Met haar jaarlijkse campagne ’30 dagen zonder klagen’ helpt ze België al zeven jaar om het leven met een positievere blik te bekijken. Nu is het de beurt aan Nederland, want Isabelle brengt haar positieve missie over de grens. Met Blue Monday komende maandag als startpunt, roept ze iedereen op om even iets minder te mopperen. Waarom? En vooral: hoe? Bij Spijkers met Koppen vertelt Isabelle waarom het best lekker is om wat minder te klagen.

Cultuur

Wat vooral opvalt, is dat wij als westerlingen een stuk beter zijn in klagen dan andere landen. ‘En dat terwijl wij het hier zo goed hebben, in andere landen hebben ze veel meer redenen om te klagen.’ Zegt Isabelle, zo houden wij volgens haar bijvoorbeeld het meest van klagen over het verkeer, werk of het feit dat wij ons geld niet terugkrijgen als een product niet goed is.’’

Meedoen met je campagne, dat kan met de ‘klaagbarometer’. Daarmee kun je bijhouden hoeveel je klaagt en waar je je het meest aan ergert. "Het is niet bedoeld om jezelf op de vingers te tikken," zegt Isabelle. "Maar als je ziet hoe vaak je klaagt, is dat al een eyeopener." De klaagbarometer is te vinden op www.kiespositief.be/nl/klaagbarometer

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie