Programma

Moeite met uit bed komen? Slaapdokter Merijn geeft tips

BNNVARA
foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Moeite met uit bed komen? Slaapdokter Merijn geeft tips

De (meeste) vakanties zijn voorbij en dat betekent dat het normale leven weer begint. Heb je moeite om op te staan voor werk of school? Slaapdokter Merijn geeft tips om makkelijker je bed uit te komen.

Na een aantal weken vakantie kan het best pittig zijn om weer aan de slag te gaan. Volgens slaapdokter Merijn van het boek Slapen als een oermens, heeft de gemiddelde persoon niet al te veel moeite om weer in het oude ritme te komen. Wél heeft hij een aantal goede tips om makkelijker uit bed te komen! Houd je vast:

1. Leg je wekker ergens anders in de kamer

Misschien een voor de hand liggende tip, maar leg je telefoon of wekker een eindje van je bed af. Als de wekker dan gaat, moet je je bed wel uit. Dat brengt ons gelijk bij de volgende tip...

2. Ben je er eenmaal uit? Blijf uit bed!

Als je eenmaal bent opgestaan om de wekker uit te zetten; blijf dan uit bed. Daarnaast raadt Merijn het ook af om te snoozen. Lekker hoor, nog even die extra vijf minuutjes slaap pakken. Dit maakt uit je bed komen echter alleen maar moeilijk. Gewoon in één keer de pleister eraf trekken dus.

3. Doe direct de gordijnen open.

Door het zonlicht wordt je lichaam namelijk geactiveerd om wakker te worden en energie aan te maken. Zo kan je met frisse moed aan een nieuwe dag beginnen.

4. Ga niet te vroeg naar bed

Probeer je vooral niet te focussen op 'vroeg naar bed gaan', wanneer je de volgende ochtend vroeg op moet. "Mensen denken vaak: ik moet vroeg op, dus ik ga vroeg naar bed", vertelt Marijn. Hij raadt dit af en wel om de volgende reden. "Je kan beter een iets kortere, maar betere nacht pakken."

Luister hieronder het hele fragment terug:

RINKELDEKINKEL

Je hoort RINKELDEKINKEL met Jeroen van Inkel iedere zaterdag en zondag tussen 07.00 en 10.00 uur op NPO Radio 2.

Ster advertentie
Ster advertentie