Programma

Het succes van The Clash

  1. Nieuwschevron right
  2. Het succes van The Clash

Het duurt tien jaar voordat 'Should I Stay Or Should I Go' van The Clash een hit wordt in Nederland. Allemaal dankzij een televisiereclame.

Drank en drugs

Rob Stenders behandelt deze week 'Should I Stay Or Should I Go' in zijn wekelijkse muziekles, wat is het verhaal achter de hit? "The Clash was natuurlijk een roemruchtige punkband in de seventies. Maar bij zo'n band horen ook problemen, de band begon met ruzie maken en er was veel drank en drugs in het spel."

The Clash

Subtiele boodschap

De mannen van The Clash willen eigenlijk al uit elkaar vanaf het moment van de grote doorbraak. "Mick Jones schrijft het overgrote deel van de tekst van 'Should I Stay Or Should I Go'. Hij verpakt zijn gevoelens in een goede rocksong. De andere bandleden hebben de 'subtiele' boodschap niet door."

Whisky

Tien jaar na het begin van de band, gaat The Clash in 1986 uit elkaar. Hun grootste hit moet dan echter nog komen. "Eind jaren tachtig is er een whiskymerk dat graag het nummer wil gebruiken in een van hun commercials. Maar Mick Jones steekt daar een stokje voor. Er zijn zoveel problemen geweest in de band met alcohol, dat Jones daar niet zijn nummer voor wil lenen."

Wereldhit

Begin jaren negentig komt er weer een bedrijf dat hun nummer wil gebruiken voor een commercial, dit maal is het Levi's. Dankzij deze reclame wordt 'Should I Stay Or Should I Go' in 1992 alsnog een wereldhit.

Ster advertentie
Ster advertentie