Programma

Geheim BoRhap onthuld

  1. Nieuwschevron right
  2. Geheim BoRhap onthuld

Succes Bohemian Rhapsody?

Uit onderzoek blijkt onder meer dat bijna heel Nederland (84%) Bohemian Rhapsody kent. Het balladgedeelte uit het nummer spreekt het meeste aan en zorgt zelfs voor een verhoogde hartslag. Het hardrockgedeelte is daarentegen het minst favoriet.

Verschillende antwoorden

Tijdens het Top 2000 symposium gaven wetenschappers uit verschillende disciplines hun verklaringen:

Herkenbaarheid
Professor Henkjan Honing (muziek- en cognitiewetenschapper) onderzocht met het project Hooked! de ‘catchiness’ ofwel de ‘haak’ van (de onderdelen) van het nummer. Bohemian Rhapsody blijkt niet de ‘catchiest song ever’ maar heeft wel degelijk een snelst herkenbaar moment.

Hersenactiviteit
Professor Erik Scherder (neuropsycholoog) legt uit dat er zich in onze hersenen bij het luisteren naar Bohemian Rhapsody opmerkelijke zaken afspelen. Een van de gebieden die betrokken is bij het verwerken en onthouden van klanken en ritme is de insula. Dit is óók het gebied dat een rol speelt bij fantasie én de innerlijke gevoelens die daarbij horen; een cruciaal gebied voor Bohemian Rhapsody.

Fysieke reactie
Professor Ad Vingerhoets (klinisch psycholoog) onderzocht onze fysieke reacties op het nummer. Uit zijn tests blijkt onder meer dat liefhebbers het nummer zeer intens beleven. De hartslag neemt toe en zij vertonen duidelijk meer gezichtsexpressie bij het luisteren naar Bohemian Rhapsody dan de niet liefhebbers.

Tegenstanders
Volgens professor Tom ter Bogt (hoogleraar popmuziek en jeugdcultuur) zijn de ‘haters’ van het nummer gereserveerd en kritisch van aard.

Eeuwige nummer 1?

Het symposium geeft ook een kijkje in de toekomst op basis van de verzamelde gegevens. Blijft Bohemian Rhapsody de komende jaren de Lijst der Lijsten aanvoeren? Hitlijstdeskundige Sieb Kroeske, professor Elmer Sterken (econometrist) en statisticus Tom Goris laten zien dat dat maar zeer de vraag is. Bijna de helft van de ondervraagden (49%) vindt Bohemian Rhapsody de terechte nummer 1, terwijl 47% het tijd vindt voor een ander nummer.

BohRap voornamelijk populair onder jongeren

Zeer opvallend daarbij is dat juist de stemmers van 45 jaar en ouder Bohemian Rhapsody op die eerste plaats beu zijn. Uit cijfers blijkt dat het nummer de laatste jaren zijn nr. 1 positie voornamelijk aan jongeren dankt en dat de 45-plussers steeds meer naar Hotel California van de Eagles overhellen. De verwachting is dat alléén als het aandeel van stemmers onder de 45 jaar blijft stijgen, Bohemian Rhapsody op 1 blijft.

Ster advertentie
Ster advertentie