Programma

Deze reclames uit de 80's zitten nog altijd in het collectief geheugen gegrift

foto: YouTube-screenshot
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze reclames uit de 80's zitten nog altijd in het collectief geheugen gegrift

Van 'Zeg maar nee, dan krijg je er twee' tot Professor Zwakström en dat allemaal aan elkaar gepraat door Loekie de Leeuw: een hoop reclames uit de jaren '80 staan nog altijd in ons collectief geheugen gegrift. Herken jij ze nog?

We beginnen in de kroeg, dé plek waar melk volgens de melkbranche nieuwe schwung moet krijgen. Na weinig sprankelende slogans als 'Melk moet' en 'De Melkbrigade' lukt het de Nederlandse Zuivelorganisatie in 1983 eindelijk om een pakkende reclame op televisie te brengen. 'Melk, de witte motor' slaat met het soulvolle My Girl van The Temptations op de achtergrond en de ietwat onorthodoxe setting in een kroeg direct aan. Melk als proto-energiedrank: het was direct een hit en de reclamecampagne is nog altijd een klassieker.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Zeg maar nee...'

Een andere zin die ons taalgebruik heeft verrijkt, is 'Zeg maar nee, dan krijg je er twee', uit een Bichoc-reclame uit 1988. Voor televisie-icoon Bart de Graaff betekende het zijn doorbraak, want naar aanleiding van deze chocokoekjesreclame mocht De Graaff het programma B.O.O.S. gaan presenteren op Veronica. De slogan is in elk geval langer blijven hangen dan de koekjes van Bichoc, want die zijn niet meer te verkrijgen in Nederland.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Tegenover de chocokoekenreclames stond dan weer de bekende slogan 'Snoep verstandig, eet een appel', afkomstig uit de mond van Danny de Munk voor een tandartscampagne. Pindakaas werd met kindacteur Laurens Bon als minstens zo gezond aangeprezen op televisie: "Mijn moeder zegt dat het goed voor me is, omdat er zoveel vitamientjes in zitten. Stom hé? Ik vind het gewoon lekker." Omdat de toen 3-jarige Laurens 'vitamientjes' uitsprak als 'pitamientjes' en hij een petje droeg, herinneren we ons de pindakaasreclame nu vooral als Petje Pitamientje.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Professor Zwakström

Tot slot maken we een uitje naar de Efteling. Een beter uithangbord dan André van Duin had het Brabantse pretpark zich voor de nieuwe attractie Fata Morgana immers niet kunnen wensen. Als typetje Professor Zwakström ontdekt Van Duin de boottocht door het sprookje van Duizend-en-een-nacht, om uiteindelijk tot een 10 te komen. Nou ja, 'Wij van wc-eend...', om maar met een andere bekende reclamezin uit de 80's te spreken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

NPO Radio 2 Top 80's

Op 13, 14, 16 en 17 februari staat NPO Radio 2 in het teken van de jaren '80. Tussen 09.00 en 20.00 uur hoor je op NPO Radio 2 de mooiste nummers uit de 80's voorbijkomen. Lees hier meer informatie.

Ster advertentie
Ster advertentie