Ekdom In De Ochtend

Het sneaky verhaal achter de Ikea-hotdog

  1. Nieuwschevron right
  2. Het sneaky verhaal achter de Ikea-hotdog

Er is een hele duidelijke reden waarom je ná de kassa voor een prikkie je buik rond kunt eten. Er is namelijk overal over nagedacht.

De nieuwe catalogus van de Zweedse meubelgigant ploft deze week weer bij praktisch heel Nederland op de deurmat. Honderden pagina's met Bøllo's, Hūksen, Haxen of hoe al die zelf in elkaar te draaien meubels ook mogen heten.

Overal over nagedacht

Rob en Jeroen zijn wel een beetje gefascineerd door het hele concept, want hoe spontaan, ontspannen en losjes de winkel ook lijkt, er is over élk detail tot in de puntjes nagedacht. Daar wilden ze meer van weten en belden daarom neuromarketeer Tim Zuidgeest die er álles over weet.

Feelgood-hotdog

Tim vond het meest opmerkelijke 'neurotrucje' dat ze gebruiken wel de hotdog. Ná de kassa kun je namelijk voor bizar weinig geld nog even een broodje worst (of ijsje of milkshake) kopen. Waarom? Hierom: als je net een aanzienlijk bedrag hebt afgerekend voor al je meubels, schrik je een beetje. Maar als je dan daarna wat lekkers koopt voor bijna niks, is je laatste aankoop een goede. Voor je gevoel in elk geval en dát is precies het gevoel dat je bijblijft. Volgens neuromarketeers in elk geval.

Meer weten?

Maar er is natuurlijk nog veel meer. Is er wat mis mee? Mwoah... Maar sowieso interessant, sowieso handig om te weten. Nou, dan is dit artikel van Tim een goede om eens door te bladeren.

Ster advertentie
Ster advertentie