De man die honderd Songfestivalliedjes schreef

Het verhaal van ‘Euphoria’

Eens in de zoveel jaar is er een songfestivalnummer dat ook buiten de context van de liedjescompetitie een enorme kraker wordt. ‘Euphoria’ van Loreen is er zo een. De schrijver ervan probeerde dat succes meer dan eens te evenaren.

In 2012 wint de Zweeds-Marokkaanse zangeres Loreen het Eurovisie Songfestival met ‘Euphoria’, nadat zij van een recordaantal landen (achttien, om exact te zijn) ‘douze points’ krijgt. Toeval wil dat R&B-superster Usher in 2012 eveneens een nummer uitbrengt met de titel ‘Euphoria’, geproduceerd door Swedish House Mafia. Het lied werd enkel een bescheiden hitje in Zuid-Korea. Zes jaar later doet de Zuid-Koreaanse boyband BTS dat resultaat verbleken met een ander nummer dat óók ‘Euphoria’ heet. Geen van allen is echter zo succesvol als Loreens ‘Euphoria’, dat in maarliefst zeventien landen de eerste plek bereikt en in nog eens elf landen een top 10-positie bemachtigt. Daarmee is ‘Euphoria’ het meest succesvolle songfestivalnummer van deze eeuw.

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Geen toevalstreffer

Ook in Nederland is ‘Euphoria’ die zomer een gigantische hit. Het opbeurende lied komt binnen op nummer 2 in de Mega Top 50, onder ‘Balada’ van Gusttavo Lima. Na een lichte daling in de top 10 klimt Loreen in augustus tot tweemaal toe op naar de tweede plek van de hitlijst, maar blijft dan steken achter respectievelijk Handsome Poets (‘Sky Is One Fire’) en Asaf Avidan & The Mojos (‘One Day/Reckoning Song’). Het is uiteindelijk een van de grootste hits van het jaar; een unicum voor songfestivalhits van na de eeuwwisseling. ‘Euphoria’ is zeker geen toevalstreffer, want de producers en songschrijvers achter Loreens iconische dancehit hebben een behoorlijke staat van dienst.

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Veteraan

Het winnende songfestivalnummer van 2012 wordt geproduceerd door het Zweedse duo SeventyEight, inmiddels bekend onder de naam Jack & Coke, en muzikant Peter Boström, alias Bassflow. SeventyEight, bestaande uit Svante Halldin en Jakob Hazell, zijn relatieve nieuwkomers in 2012, met slechts een handvol producties op hun naam, maar Boström is dan al een veteraan, die sinds begin jaren ’90 werkt met Zweedse artiesten als E-Type en Alcazar. In 2011 weet het door hem geproduceerde ‘Popular’ van de Zweed Eric Saade de derde plek te bemachtigen op het Songfestival en in 2012, het jaar van Loreen, schrijft hij voor de Noorse kandidaat Tooji het nummer ‘Stay’, dat als laatste eindigt in de finale.

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Honderd

Boström is daarnaast de songschrijver van ‘Euphoria’, samen met Thomas G:son, die een nog veel uitgebreidere en frappantere relatie met het Eurovisie Songfestival heeft. G:son, die in werkelijkheid de naam Thomas Gustafsson in zijn paspoort heeft staan, heeft in totaal honderd liedjes geschreven voor het Songfestival voor dertien verschillende landen, waarvan er veertien ook daadwerkelijk aan de uiteindelijke competitie meedoen. In het Songfestival van 2020 zou eveneens een liedje van Gustafsson te horen zijn, namelijk de Franse inzending ‘The Best In Me’ van Tom Leeb. Voor zijn thuisland Zweden schrijft hij in totaal 61 liedjes voor de landelijke voorselectie, bekend als Melodifestivalen, dat daar nog hogere kijkcijfers in de wacht sleept dan het Eurovisie Songfestival zelf.

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Hardrockband

Het opmerkelijke aan de loopbaan van Gustafsson is dat zijn eerste schreden in de muziekindustrie weinig van doen hebben met zijn latere songfestivalsucces. Hij start zijn carrière namelijk als gitarist en songschrijver van de hardrockband Masquerade, waarvan in 1992 het titelloze debuutalbum verschijnt bij de Zweedse tak van de Nederlandse platenfirma Dino Music. Na het tweede album Surface Of Pain uit 1994 volgt een lange stilte van de band, waarin Gustafsson sessiewerk verricht voor andere Zweedse artiesten en zich uiteindelijk toespitst op het schrijven van liedjes. Dat levert hem eind jaren ’90 enkele lokale hits op en in 1999 schrijft hij voor Cleo Nilsson het eerste liedje waarvan hij hoopt dat het te horen zal zijn op het Eurovisie Songfestival. Het nummer strandt echter op de achtste plek tijdens het Melodifestivalen van dat jaar, maar twee jaar later wint het door hem geschreven ‘Listen To Your Heartbeat’ van Friends. Het eindigt op de vijfde plek van het Songfestival in 2001.

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Ralph Siegel

De top 5-notering blijkt geen beginnergeluk, want zijn compositie ‘Invincible’ van Carola behaalt de vijfde plek tijdens het Songfestival van 2006. In 2010 weet ‘In A Moment Like This’ de vierde positie te bemachtigen voor Denemarken en voor Spanje componeert hij in 2012 ‘Quédate Conmigo’, dat op nummer 10 terechtkomt. In de jaren daarna behalen zijn composities voor Georgië, Cyprus en Malta wisselende resultaten in de finale van het Songfestival, maar plaatsen zich vrijwel altijd bij de bovenste twintig. ‘Euphoria’ valt moeilijk te overtreffen. Ondanks zijn opmerkelijke prestaties is Thomas Gustafsson niet de meest succesvolle songfestivalcomponist ooit. Dat is namelijk de Duitser Ralph Siegel, die tussen 1974 en 2017 met 24 composities op het Songfestival te horen is, waaronder het winnende lied ‘Ein Bißchen Frieden’ uit 1982.

Om deze video te bekijken moet je toestemming geven voor social media cookies.



Luister naar de NPO Radio 2 Songfestival Top 50

De stembussen zijn gesloten! Luister op vrijdag 15 mei van 18:00 tot 22:00 uur naar de Songfestival Top 50 op NPO Radio 2.

Foto omslag: ANP

STER Advertentie
STER Advertentie