Artiest

Wynton Marsalis

  1. Artiestenchevron right
  2. Wynton Marsalis
Time Magazine nam hem op in een lijst van de meest invloedrijke personen uit Amerika en het blad Life deelde hem in bij de vijftig meest invloedrijke babyboomers. Dankzij zijn inspanningen wist hij een hele generatie ervan te doordringen dat jazz eigenlijk de enige echte Amerikaanse klassieke muziek is.

Respectabele Jazz

Naast zijn status van briljant instrumentalist en inventief componist zal trompettist Wynton Marsalis ook de geschiedenis in gaan als de man die de jazz respectabel maakte. Waar in de jaren 40 en 50 de jazz voornamelijk werd gespeeld in een milieu vol drank, drugs, rook en hoeren, verplaatste Wynton Marsalis de scene naar plaatsen die maatschappelijk meer aanzien hebben. Zo werd hij benoemd tot artistiek directeur van Jazz at Lincoln Center en was hij de eerste jazzmusicus die in 1997, voor zijn opera Blood on the Fields, de prestigieuze Pulitzer Prize mocht ontvangen. Daarnaast is hij een bejubeld uitvoerder van Westerse klassieke muziek en schrijft hij zelf ook stukken voor bijvoorbeeld strijkkwartet.

Beheerder Jazzgeschiedenis

Marsalis heeft zich door de jaren heen een fervent beheerder van de jazzgeschiedenis getoond. Hij is een bevlogen en geliefd docent in het kader van de vele workshops, lezingen en schoolconcerten die hij geeft. Hij ontpopte zich ook nog eens een keer als een aimabele televisiepersoonlijkheid in het programma Marsalis on Music. Time Magazine nam hem op in een lijst van de meest invloedrijke personages van Amerika en Life deelde hem in bij de vijftig  meest invloedrijke babyboomers. Dankzij zijn inspanningen wist hij een hele generatie ervan te doordringen dat jazz eigenlijk de enige echte Amerikaanse klassieke muziek is.

Schatbewaarder

Deze telg uit een muzikale familie ziet zichzelf als schatbewaarder van de jazz uit de gouden periode. Voor het optreden op NSJ 2009 heeft de trompettist/componist twee Spaanse gasten uitgenodigd, flamencopianist Chano Dominguez en cajonspeler El Piraña. Marsalis wil namelijk The Vitoria Suite spelen, die opgedragen is aan de Baskische stad Vitoria-Gasteiz. In deze compositie beweegt hij zich muzikaal in de richting van de flamenco naar de flamenco.

Nummers van Wynton Marsalis