Naar homepage
Artiest

Dino Saluzzi

  1. Artiestenchevron right
  2. Dino Saluzzi
Bandoneonspeler Dino Saluzzi staat bekend als de man van de nieuwe tango, maar ook de invloed van de traditionele volksmuziek van Argentinie is in zijn werk voelbaar; de muziek van de gauchos, bergbewoners en de bevolking van het platteland met zijn immense uitgestrektheid. Kenmerkend voor zijn spel is het gevoel van leegte en eenzaamheid, inherent aan het leven op de verlaten pampa's.
Dino Saluzzi (1935) staat voornamelijk bekend als de man van de nieuwe tango, hetgeen zijn muzikaal profiel niet helemaal dekt . Immers, Saluzzi bedient zich in zijn composities en in zijn spel niet alleen van het tango-idioom, maar maakt veelvuldig gebruik van allerlei traditionele muziek van Argentinie.   De muziek van de pampa's en van de oorspronkelijke Indiaanse bevolking  maken ook deel uit van  zijn muzikaal gedachtengoed.

Buenos Aires

Dino Saluzzi werd geboren in 1935 in Salta in het noorden van Argentinie en kreeg zijn eerste lessen op de bandoneon van zijn vader. Jarenlang hield hij zich bezig met het traditionele volksmuziek, tot zijn verhuizing naar Buenos Aires eind jaren '50 hem in contact met de wereld van de tango bracht. Hij vond werk in diverse vermaarde tangoformaties als eerste bandoneonspeler. In die tijd begon hij met componeren.

Solo

Midden jaren '70 besloot hij solocarriere te beginnen en dat bracht hem  in contact met diverse grootheden op het gebied van de tango. Ook zocht hij toenadering tot de jazz en de klassieke muziek. Het resultaat hiervan is een groot aantal platenproducties dat tot op de dag van vandaag blijft groeien. Hij speelde o.a. met de saxofonist Gato Barbieri, Al DiMeola, Louis Sclavis, Charlie Haden en Maria Schneider uit de jazz scene. Op klassiek gebied werkte hij samen met het Rosamunde Strijkkwartet en het symfonie/orkest van de Westdeutsche Rundfunk.

Piazzolla

De populariteit van Astor Piazzolla in de jaren '70 was zo gigantisch dat Dino Saluzzi altijd min of meer in diens schaduw heeft moeten werken. Maar waar Piazzolla zich uitsluitend bediende van het moderne tango-idioom, is naast dit element bij Dino Saluzzi ook de invloed van de traditionele volksmuziek van Argentinie voelbaar; de muziek van de gauchos, bergbewoners en de bevolking van het platteland met zijn immense uitgestrektheid. Kenmerkend voor zijn spel is het gevoel van leegte en eenzaamheid, zoals het leven op de  pampa's. Saluzzi is een verhalenverteller, in tegenstelling tot Piazzolla.  Deze bracht met name de strakke ritmiek en energie van de grote stad in zijn spel aan. De muziek van Dino Saluzzi daarentegen is als een miniatuur met een scherp oog voor details.(foto © Luca d'AgostinoPhocus Agency)