Binnen de zigeunermuziek staat zangeres Mónika Juhász Miczura, kortweg 'Mitsou', al jaren bekend als een van de meest getalenteerde vocalisten. Op 1 juli j.l. nam Nederland het voorzitterschap van de Europese Unie over van Ierland. In het kader hiervan werd op 2 juli "Europa op de Dam: Thinking Forward". Bekende soul, r&b, hiphop en wereldmuzieksterren uit de Europese Unie speelden met elkaar samen in een grote Europese jamsessie. Te zien zijn ondermeer Jazzanova (DJ-collectief uit Duitsland)
Binnen de zigeunermuziek staat zangeres Mónika Juhász Miczura, kortweg 'Mitsou', al jaren bekend als een van de meest getalenteerde vocalisten. Bekendheid kreeg ze allereerst als zangeres bij Ando Drom. Dit gezelschap bracht Hongarije's authentieke zigeunermuziek de hele wereld over en was ook in 1996 al te horen op de Music Meeting. Daarna volgden nog enkele soundtrack-bijdragen, o.a. van Tony Gatlif's Gadjo Dilo en toerde zij de wereld rond met het Global Vocal Meeting project.
Indiase vocale traditie
Maar vooral besteedde ze een volle drie jaar aan de voorbereidende experimenten van haar eigen droomproject 'Mitsoura'. Het resultaat is niet minder dan baanbrekend te noemen waar het de verbinding van zigeuner roots met hedendaagse geluidstechnieken betreft. Wie echter Mitsou's unieke stem voor het eerst hoort zal toch even een paar vooroordelen opzij moeten zetten. Haar hoge, geknepen stemgeluid, sterk gelieerd aan de Indiase vocale traditie, wekt op het eerste gehoor vooral bevreemding. Maar wie zich er voor opent hoort vooral een ongelooflijk krachtige en emotionerende stem die je zowel geografisch als historisch mee voert naar de West-Indiase, Rajasthaanse roots van de Roma. De liederen zijn afkomstig uit verschillende zigeunertradities als de lovári, collár, gulvári en romungo. Uit de sensitiviteit van de musici kun je afleiden hoe hun songs generaties lang vocaal zijn overgedragen binnen de nog immer levende ceremoniën en rituelen.Live sound engineering
De muziek leunt sterk op de instrumenten en melodieën van multi-instrumentalist András Monori, onder andere op eeuwenoude folkinstrumenten als de driesnarige gadulka en blaasinstrumenten als kaval en zurna. De zangerige melodielijnen worden vaak voorzien van verschillende lagen van percussie en, zigeunerinstrument bij uitstek, cimbalom. Maar het zijn vooral de contrasterende beats en geluidseffecten van Márk Moldvai die het geheel naar een hoger èn dieper plan tillen. Zijn subtiele portie live sound engineering op Pro Tools maakt het mogelijk dat de live gespeelde percussie en ritmes real time gemanipuleerd kunnen worden. Muziek, geluid en visuals creëren een zinsbegoochelende, ontvankelijke atmosfeer die zich enkel lijkt te richten op gezamenlijke vervoering. Soms volstaat hiervoor alleen al Mitsou's, al dan niet sober omlijste, stem. Maar als het geheel op stoom komt wordt het niet minder dan hallucinerende, ambient-achtige Oriëntaalse breakbeat die pas lijkt te beginnen waar Asian Underground artiesten ophielden. Mitsou (Juhász Miczura Mónika) - vocals, percussion András Monori -gadulka, kaval, sopraansax, ektar, zurna Márk Moldvai - pro tools, live surround, percussie Miklós Lukács - cimbalom Péter Szalai - tabla, ghatam, doromb, dholak, kalimba, konnakol András Dés - kanna, bodhran, riq, ride, darbouka, percussie Péter Papesch - fretloze basgitaar tekst: www.Musicmeeting.nl