Artiest

Stan Kenton

  1. Artiestenchevron right
  2. Stan Kenton
Stan Kenton was een van de grootste vernieuwers in de geschiedenis van de big band jazz muziek. Een pionier, die niet bang was te experimenteren met verschillende muzikale invloeden en steeds weer op zoek naar nieuwe en unieke creaties.

Volledige naam: Stanley Newcomb KentonGeboorte datum: 15 december 1911, Wichita, KansasOverlijdings datum: 25 augustus 1979    De beginjaren.    Stan Kenton was een van de grootste vernieuwers in de geschiedenis van de big band jazz muziek. Een pionier, die niet bang was te experimenteren met verschillende muzikale invloeden en steeds weer op zoek naar nieuwe en unieke creaties. Hij omringde zich met briljante muzikanten en arrangeurs en in zijn carrière introduceerde hij een nieuwe ritmische benadering en ontwikkelde nieuwe harmonische ideeën.    Het idee om een eigen orkest op te richten ontstond op een avond in San Francisco in een restaurant. Het was het jaar 1938 en Kenton werkte als pianist met het orkest van Vido Musso. Belangrijk was dat Kenton er eigenlijk nooit over gedacht had om een eigen band op te richten. Hij had niet het idee dat hij de uitstraling en persoonlijkheid had om een succesvol bandleider te zijn. In de periode dat hij in Musso's band speelde had hij veel professionele ervaring opgedaan als tweede man van het orkest. Hij had continu gewerkt sinds het begin van de 30-er jaren, ondanks de beperkingen die hij kreeg opgelegd bij het orkest van Everett Hoagland waar hij toen speelde, die in die tijd het meest moderne orkest had in Zuid-Californië.     Het orkest van Vido Musso vertrok naar San Francisco om een expositie te openen. Het was Vido's band, maar zij huurde Gus Arnheim in om het orkest te dirigeren. Promotors waren bang dat Vido's achternaam, Musso, teveel op Mussolini leek en daardoor moeilijkheden zouden kunnen geven met het boeken van optredens. Op een avond na het werk zat Kenton met een paar medemuzikanten in een plaatselijk restaurant. Het was toen dat Gus Arnheim Kenton vertelde dat hij een eigen orkest moest gaan oprichten en stoppen als tweede man. Kenton begon serieus na te denken over de mogelijkheden om een eigen band op te richten.    Hij verliet de band van Musso en vond werk in de orkestbak van het Earl Carroll Theater in Hollywood. Het werk betaalde goed, maar Kenton realiseerde zich dat dit niet was wat hij de rest van zijn leven zou willen blijven doen. Hij nam ontslag bij het theater en begon serieus te componeren en arrangeren totdat hij genoeg muziek had om een eigen band op te richten. Hij had in de tijd bij Earl Carroll al menig experimenteel muziekstuk geschreven, zodat hij al na twee maanden een repeteer orkest kon oprichten om zijn muziek uit te proberen. Kenton was nog steeds niet overtuigd van waar hij mee bezig was, maar de muzikanten in het orkest moedigden hem aan er mee door te gaan en gezamenlijk repeteerden zij enige maanden.    Naarmate zij langer werkten groeide de groep uit tot een goed op elkaar ingespeeld orkest en Kenton vond dat zij er oktober 1940 klaar voor waren om aan de slag te gaan. Kenton was in het begin erg onzeker en verlegen als bandleider, maar hij had een beslissing genomen en niets kon hem meer stoppen. De volgende stap was het vinden van werk voor het orkest. De enige manier om werk te krijgen was: je laten horen aan de buitenwereld. Op 1 november 1940 nestelde de band zich in de music city record shop in Hollywood en nam demo's op van de muziekstukken die zij had gerepeteerd. Kenton gebruikte de rest van 1940 om de muziek te promoten bij iedere agent en promotor in Los Angeles. Een paar leken er geïnteresseerd, maar het resulteerde slechts in een paar losse optredens. Kenton wist dat het orkest goed was en de muziek anders en uniek, waardoor hij standvastiger was dan ooit. Op 4 december namen ze nog een paar demo's op, met dit verschil dat er dit keer composities en arrangementen bij zaten van een nieuwe schrijver: Ralph Yaw. Door het vasthoudend en voortdurend lobbyen van Kenton kreeg het orkest toch nog losse optredens aangeboden.    In februari 1941 deed het orkest auditie in de Rendezvous Ballroom op het Balboa schiereiland in Californië. De Rendezvous Ballroom was een van de belangrijkste gelegenheden voor big band jazz in het zuiden van Californië. Een contract in deze gelegenheid zou heel belangrijk zijn voor het orkest om zich aan de buitenwereld te laten horen.  >>Lees meer informatie en de uitgebreide biografie op de Nederlandstalige  Stan Kenton Tribute pagina's .(photo credits for this page: http://jazzphotography.us/ )