Artiest
Ferenc Snetberger
- Artiesten
- Ferenc Snetberger
Gedragen door de zoevende en begripvolle contrabas van Arild Andersen en de sierlijke, melodieuze percussielijnen van Paolo Vinaccia laat Snétberger elke vorm van grofstoffelijkheid achter zich en betreedt hij het domein waar slechts pure schoonheid bestaat.
Ferenc Snétberger heeft het maar lastig met zijn afkomst, want vader is Sinti en moeder afkomstig uit een van de armste Romapopulaties in Hongarije. Omdat hij als 'mengsel' in de zigeunerwereld nergens welkom is, richt de jonge Ferenc de hals van zijn gitaar in de richting van de klassieke muziek en neemt les op een plaatselijke muziekschool. Als tiener raakt Snétberger daarnaast gefascineerd door de jazz en besluit te gaan studeren aan het Béla Bartok Jazzconservatorium in Boedapest. Toch blijft hij trouw aan zijn klassieke gitaar met nylon snaren. Het maakt hem, net als zijn Amerikaanse collega Ralph Towner, tot een zeldzaamheid in de jazzwereld. Zijn internationale doorbraak beleeft Ferenc als lid van het Stendhal Trio, samen met percussionist Kornél Horváth en rietblazer László Dés. Tijdens een tournee door India wordt Ferenc op onplezierige wijze geconfronteerd met zijn afkomst, als een politieman hem bij het uitladen van de instrumenten wil arresteren wegens diefstal. De agent ziet hem aan voor een arme landgenoot die kwaad in de zin heeft. In 1995 wordt Snétberger tijdens een festival gespot door de befaamde Duitse jazzproducer Matthias Winckelmann, die hem een platencontract aanbiedt bij zijn label Enja. Nog datzelfde jaar neemt Ferenc zijn eerste album onder eigen naam op: Budapest Concert. Naast soloconcerten begint hij aan een reeks grensverleggende duoprojecten met onder meer violist Zoltán Lantos en vibrafonist David Friedman. In 2002 treedt Snétberger toe tot een naam- en aanvoerderloos kwartet met drie muzikale vrienden: Markus Stockhausen (trompet), Arild Andersen (contrabas) en Patrice Heral (slagwerk). Hun cd Joyosa lijkt qua balans tussen melodieuze lyriek en avonturiersgeest nauwelijks te overtreffen, maar met Nomad bewijst Snétberger dat hij tot nóg grootser in staat is. Gedragen door de zoevende en begripvolle contrabas van Arild Andersen en de sierlijke, melodieuze percussielijnen van Paolo Vinaccia laat Snétberger elke vorm van grofstoffelijkheid achter zich en betreedt hij het domein waar slechts pure schoonheid bestaat. Meer info: www.snetberger.com www.arildandersen.com Teksten: www.musicmeeting.nl