Artiest

Debashish Bhattacharya

  1. Artiestenchevron right
  2. Debashish Bhattacharya
Dat in India - het land van de sitar - ook verdienstelijk gitaar wordt gespeeld, weten we eigenlijk pas sinds 1993, toen Ry Cooder een plaat maakte met slide-gitarist Vishwa Mohan Bhatt. Uit diens 'mohan vina' (een normale gitaar met extra resonantiesnaren, net als bij de sitar) ontwikkelde Debashish Bhattacharya uit Calcutta een aantal rijk versierde varianten, de een nog imposanter dan de ander.
Dat in India - het land van de sitar - ook verdienstelijk gitaar wordt gespeeld, weten we eigenlijk pas sinds 1993, toen Ry Cooder een plaat maakte met slide-gitarist Vishwa Mohan Bhatt. Uit diens 'mohan vina' (een normale gitaar met extra resonantiesnaren, net als bij de sitar) ontwikkelde Debashish Bhattacharya uit Calcutta een aantal rijk versierde varianten, de een nog imposanter dan de ander. Zijn driedelige arsenaal ('The Trinity of Guitars') omvat een exemplaar met maar liefst tweeëntwintig snaren. Ook Bhattacharya - inmiddels door het gezaghebbende blad Guitar Player uitgeroepen tot een van de grootste gitaristen ter wereld - dankt zijn internationale bekendheid aan collaboratie met een Amerikaanse collega: snelheidsduivel Bob Brozman. Na een cd vol gemeenschappelijk spervuur van de twee virtuozen verscheen het solo-album Calcutta Slide Guitar, waarop naast razendsnel vuurwerk ook prachtig verstilde raga's. Ondanks de westerse oorsprong van zijn instrument staat Bhattacharya's muziek volledig in de traditie van de klassieke Indiase raga. Met zijn aanpak geldt hij overigens wel als een van de belangrijke vernieuwers van die traditie. De door hemzelf ontwikkelde tokkeltechniek met drie 'fingerpicks' doet enigszins denken aan de manier waarop Amerikaanse bluegrassmuzikanten de vijfsnarige banjo bespelen. Debashish Bhattacharya doet Music Meeting aan in gezelschap van zijn broer Subhasis, die al bijna even virtuoos de Noord-Indiase tabla's bespeelt.