Artiest

Jimmy Smith

  1. Artiestenchevron right
  2. Jimmy Smith
De carriere van Jimmy Smith bij Blue Note was pas zes maanden voor deze live-sessie begonnen met zijn lp A New Sound - A New Star, Vol. 1. Dat waren geen loze reclamekreten; Jimmy Smith liet een totaal ander jazzgeluid op het Hammondorgel horen dan de jazzwereld tot dan toe gewend was. Alle associaties met de traditie van het waterige bioscooporgel vaagde hij weg met z'n uitbundige virtuositeit, z'n blues-feeling en z'n explosieve swing.

Jimmy smith (1928 - 2005)

James Oscar Smith geboren op 8 december 1928 in Norristown Pennsylvania. Door te experimenteren met de drawbars, traploze schuifregisters, ontwikkelde Jimmy Smith een 'vol vette klankkleur' op zijn pas aangeschafte hammond-orgel. Op de pedalen speelde hij stuwende baslijnen, met zijn linkerhand legde hij stevige akkoorden neer, de rechter trok snelle melodische lijnen, geiinspireerd door de bebop en dan vooral door de blazers: Smith heeft gezegd dat hij nooit naar pianisten luisterde. 1956: In een kleine jazzclub in Wilmington, Delaware, speelt Smith op zijn Hammondorgel een spectaculair concert dat door Blue Note op twee lp's is uitgebracht en in 2008 op cd is verschenen: "Live At The Club Baby Grand, Vol. 1 en Vol. 2".

A New Star

De carriere van Jimmy Smith bij Blue Note was pas zes maanden voor deze live-sessie begonnen met zijn lp "A New Sound - A New Star, Vol. 1" . Dat waren geen loze reclamekreten; Jimmy Smith liet een totaal ander jazzgeluid op het Hammondorgel horen dan de jazzwereld tot dan toe gewend was. Alle associaties met de traditie van het waterige bioscooporgel vaagde hij weg met z'n uitbundige virtuositeit, z'n blues-feeling en z'n explosieve swing.Het publiciteitsverhaal van Blue Note wilde, dat Jimmy Smith in 1956 zo ongeveer uit het niets was gekomen. Hij was pianist geweest, maar had zich een jaar lang met een Hammondorgel in een pakhuis in Philadelphia opgesloten om op dat instrument een jazzstijl ontwikkelen. Toen hij daarmee klaar was, kreeg hij een engagement in een paar New Yorkse jazzclubs, Alfred Lion van Blue Note hoorde hem daar, en dat werd het begin van zijn doorbraak.

Jazz Model

In werkelijkheid was de ontwikkeling van Jimmy Smith iets gewoner  verlopen. Vanaf 1953, of misschien wel eerder, speelde hij al Hammondorgel in de groep van zanger Don Gardner. Op de platen die hij met Don Gardner maakte, klinkt hij nog helemaal niet als de beroemde Jimmy Smith, dus we mogen ervan uitgaan dat hij zijn stijl geleidelijk aan in de praktijk heeft ontwikkeld, en niet tijdens een mysterieuze retraite in een pakhuis.Maar dat neemt niet weg, dat Jimmy Smith in februari 1956 op Blue Note een ongelooflijk spectaculair debuut maakte. De Hammondorgelstijl die hij toen ontwikkelde, is een halve eeuw later  nog altijd HET model voor alle jazzorganisten.