Naar homepage
Artiest

Frank Popp Ensemble

  1. Artiestenchevron right
  2. Frank Popp Ensemble
Frank Popp werkte als grafisch vormgever bij het Duitse label Unique Records. In zijn vrije tijd maakte hij muziek en dat bleek een goede combinatie te zijn.

High Voltage

In 1999 kocht Frank een computer en begon hij te experimenteren met beats en samples. Hij maakte het nummer "High Voltage" en werd meteen getekend door zijn werkgever Unique Records. "The Catwalk EP" volgde, met nummers bestaande uit een combinatie tussen samples, beats, orgel en vocalen. Diverse muzikanten werkten er aan mee en dus ging Frank door onder de naam het Frank Popp Ensemble (FPE). De EP werd een succes in Japan, Engeland en Italie. Frank werd benaderd door Warner om "High Voltage" te mogen gebruiken voor de film Swordfish, met John Travolta en Halle Berry.

Hip Teens

In 2001 bracht het FPE de tweede single "Hip Teens Don't Wear Blue Jeans" uit. Daarop volgde het debuutalbum "Ride On". "Hip Teens" werd opgepikt door Coca Cola, die het nummer gebruikte voor een campagne. Daardoor tekende East West Records (Warner) Frank Popp. In 2003 brachten zij "Hip Teens" opnieuw uit in Duitsland, waar het een hit werd. Ook het debuutalbum werd opnieuw uitgebracht, in een verbeterde en aangevulde versie. Muziek van FPE werd gebruikt in commercials van Coca Cola, Baileys, Audi, BMW, T-Mobile, Lux en Pringles.

Wereld

In 2005 werd de eerste EP van FPE in Engeland uitgebracht: "The Swinging Library Sounds of the Frank Popp Ensemble". Het sloeg aan. Daarna kwam het langverwachte "Frank Popp Ensemble Album" uit.

Nummers van Frank Popp Ensemble