Artiest

Ferdinand Povel

  1. Artiestenchevron right
  2. Ferdinand Povel
Ferdinand Povel, tenor-, altsax en fluit, geldt als een van de grootste Europese jazzsaxofonisten.

Loosdrecht Jazz Concours

Ferdinand Povel (Haarlem, 13 februari 1947) doet opeens van zich spreken wanneer hij in 1964 als lid van het Martin Haak-kwartet het Loosdrecht Jazz Concours wint. Achteraf vindt hij dat te vroeg: hij moest nog zoveel leren. En het klimaat was niet bepaald gunstig: 'Helaas was de jazz op een dieptepunt. De Beatles waren populair. Mijn vriendjes wilden pop spelen. Of free jazz en daar had ik en heb ik helemáál niets mee. Jazzmuzikanten waren een halve of hele generatie ouder, die allemaal in nachtclubs hadden gespeeld en rondgereisd. Maar nachtclubs waren ook net opgeheven. Ik heb het vak dus geleerd in de radiostudio's' (interview in 2004). Povel begint op klarinet, eerst privé, daarna op het conservatorium. Daar krijgt hij les van onder anderen Theo Loevendie. Intussen pakt hij de saxofoon op en schnabbelt hij wat in een commercieel orkestje. Zo tussendoor spelen ze een paar jazznummers en pas een maand voor 'Loosdrecht' beginnen ze hard te repeteren, met de eerste prijs als onverwacht resultaat. Behalve als veelgevraagd instrumentalist in big bands heeft Povel vooral naam gemaakt als conservatoriumdocent.

Van Loosdrecht naar de States

Na Loosdrecht krijgt hij allerlei aanbiedingen, maar hij is er nog niet klaar voor. Hij wil eerst het conservatorium afmaken, maar is wel van plan in de jazz zijn brood te verdienen. In de hoop ten slotte bij de radio terecht te komen gaat hij ook fluit spelen. Hij luistert veel naar de grote Amerikanen, doet mee aan sessions in Sheherazade en dringt langzamerhand door tot de binnenlandse radio- en tv-orkesten. In de jaren zeventig zoekt hij het met pianist Rob Franken over de grens. Hij krijgt in München contact met de prominente trompettist Dusko Goykovich. Door hem raakt hij ingevoerd in de Duitse big band-scene. Hij gaat een verbintenis aan met de Duitse bandleider Peter Herbolzheimer, bij wie hij vijftien jaar lang zal spelen. Ook maakt hij een jaar lang deel uit van het orkest van Kurt Edelhagen. De Canadese trompettist Maynard Ferguson nodigt hem uit voor een tournee van een half jaar door de States.

Linkerhand verwond

In ons land krijgt Povel vaste stekken als docent aan de conservatoria in Hilversum, Rotterdam en Den Haag, en tot de opheffing in 1999 als lead-alt en hoofdsolist op tenor bij de Skymasters. In de jaren tachtig wint hij de solistenprijs op het Nordring Festival, georganiseerd door de European Broadcasting Union (EBU). In de zomer geraakt zijn linkerhand in een glasscherf, waardoor hij een half jaar lang niet kan spelen. Over zijn toekomstverwachting zegt Povel in die periode: 'Ach, plannen. Ik heb nooit zelf initiatieven genomen. Ik mocht altijd overal meespelen en ik heb nooit zo gemikt op een persoonlijke carrière.' In 1990 wordt Povel hoofdvakdocent aan het conservatorium in Amsterdam.

Rita Reys

Er is een jubileumtournee gepland met de Amerikaanse tenorist Pete Christlieb en pianist Rein de Graaff, maar wegens ziekte blijft die beperkt tot één concert op het North Sea Jazz Festival. Vier jaar later krijgt de tournee alsnog gestalte. Naast zijn docentschap blijft Povel in binnen- en buitenland optreden, in wisselende combinaties, maar vaak met een Amerikaanse trompettist die hij bij de WDR-band in Keulen leerde kennen, John Marshall, of met de Nederlandse trompettist Niels Tausk, en meestal in gezelschap van Peter Beets of Rob van Bavel op piano en Ruud Jacobs op bas. Hij vormt samen met Peter Beets, gitarist Martijn van Iterson, Ruud Jacobs en drummer Joost Patocka het vaste begeleidingskwintet van zangeres Rita Reys. Op 21 december 2009 behoort Povel tot de muzikanten die de 85ste verjaardag van Rita Reys opluisteren, in het Pim Jacobs Theater te Maarssen.Bron: mcn.nl

VPRO/ Boy Edgar Prijs

Op 23 januari 2011 is bekend gemaakt dat Ferdinand Povel de VPRO / Boy Edgar in mei krijgt uitgereikt. Uit het juryrapport: “Zowel in binnen- als in het buitenland zijn velen het erover eens dat Ferdinand Povel een uitmuntend saxofonist is. Povel is een verfijnd stilist die een aansprekend breed geluid koppelt aan een vloeiende, melodieuze manier van soleren. Zijn improvisaties zijn helder gestructureerd en toegankelijk zonder dat ze daarbij aan avontuurlijkheid inboeten.” Daarnaast waardeert de jury in het bijzonder zijn artistieke integriteit. In zijn lange loopbaan is Povel nooit gegaan voor gemakkelijk commercieel succes. Foto: R.v. Stuiyvenberg