Bevrucht heel Nederland met Staatszaad!




En red de bij

08 maart 2018 10:34

Het gaat slecht met de bij. En daarom geven wij de komende tijd kilo’s Staat-Zaad weg; zaadbommen met een wilde bloemenmix voor de bijen in nood. Als we nu zaaien, dan zijn we met z’n allen op tijd voor de bijen-telling eind april.


We willen heel Nederland bevruchten, en in iedere provincie onze zaadbommen planten. Dus jouw hulp is keihard nodig. Let de komende tijd goed op, tussen 20.00 en 22.00 uur kun je ze bemachtigen in De Staat van Stasse. Doe het voor de bij, maar ook voor jezelf, want zonder zaadlozing geen jij, geen wij, geen Staat. Iedereen is een zaadlozing en de zaadlozing is van iedereen.





Oproep


Hoe is jouw staat vandaag?

Het Staatshoofd is geïnteresseerd tot in het kleinste detail!

Kom in contact


Agenda


    Geen agenda items gevonden


Laat een reactie achter



Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement

Plaats reactie



39 Reacties





Geschreven door:   Remco Hofman 20 april 2018 - 14:47 uur

Hallo radio 2
Ik heb aandachtig geluisterd naar de uitzendingen over de bij. Is het ook mogelijk om een setje zaad te krijgen/bestellen? En op welke site monnik meedoen aan de bijentelling?

Met vriendelijke groet, Remco Hofman


Geschreven door:   Han Berentsen 20 april 2018 - 00:41 uur

Hoe kom ik in aanmerking voor zaad, kan ca 500 vierkante meter in zaaien . Akkerranf


Geschreven door:   Lucienne Kuperus 19 april 2018 - 21:04 uur

Hallo Stefhan, met plezier luisterde ik naar jouw programma over de bijen.
Nu heb ik een poppentheater en speel al 5 jaar de voorstelling: bommel de bij.
Deze voorstelling gaat over de wilde bij Bommel die op zoek is naar een vrouwtje. De bloemetjes en de bijtjes. Met veel humor komen kinderen vanaf 4 jaar veel te weten over dit onderwerp.
Graag speel ik deze voorstelling voor scholen en wil graag een donatie doen van 2 gratis voorstelling voor het behoud van de bij. Misschien dat je hier iets mee kan in jouw uitzending?
Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet,
Lucienne kuperus
Poppentheater de Kletskous
Wijk bij Duurstede


Geschreven door:   Jona Matser 19 april 2018 - 19:34 uur

Geweldig dit...wij zaaien zelf heel veel bloemen speciaal voor bijen, hommels en niet te vergeten wespen , máár ook vlinders.
We wonen in een wild gebied in Z.Fra. en we hebben hier nog veel wilde bijen , volgens ons zijn de tuinen in Nederland
te "gemakzuchtig" gemaakt met veel tegels en beton, jammer , dus kom op ...redt wat er te redden valt; BEDANKT STEFAN !


Geschreven door:   Richard en Linde 19 april 2018 - 19:31 uur

Bed & Breakfast de Boschwandeling, in het buitengebied van Lochem, heeft een kleine boomgaard en een strook langs het weiland waar heel goed gezaaid kan worden.
Ook in de tuin zijn enkele plekken waar gezaaid kan worden.
Jullie zijn van harte welkom!
Tel: 06 33 58 62 59


Geschreven door:   Bert de Wit 19 april 2018 - 18:56 uur

"Helaas, helaas" ...... zei Winetoe....."het zaad is reeds naar binnen toe"....
Maar in Winetoe zijn tijd waren er nog bijen genoeg.
En Winetoe kwam niet uit de grote stad....
Gaarne een kleine zaaddonatie voor de wijk Sportdorp in Rotterdam....
Een lief tuinbuurtje met helaas steeds meer tegels....


Geschreven door:   R de boer 19 april 2018 - 17:53 uur

hallo een hele goede actie en het is nodig.
Ik wil in wijk ook van die zaden strooien heb zelf met iemand van de woning bouw vereniging gesproken
Hier is namelijk geen kleur als allen gras we wonen tussen diverse verpleeg en zorg huizen in allicht vinden die het ook mooi.


Geschreven door:   Ineke Buijs 19 april 2018 - 13:33 uur

Ik ben de trotse bezitter van een klein balkon. Van ons deel van de straat ben ik de enige die al 26 jaar haar hele balkon vol bloeiende planten heeft. Een BeeFest. Ik heb nu ook een hotel, het moet alleen nog opgehangen worden.
En. Dus. Graag een klein zaadlozinkje voor op mijn balkonnetje! Oh, en we hebben een gezamenlijk dakterras. Daar kan ik een hele zinken teil vullen met bloemies!


Geschreven door:   Snoek Puur Groen 19 april 2018 - 13:02 uur

Onze stagiaires, die een levensgroot oratorio bouwen om bijensterfte tegen te gaan kunnen ook wel een zaadlozing gebruiken.

Met onder andere de bouw van een levensgroot oratorio worden bezoekers in het sculptuur ondergedompeld in muziek die door bijen word gegenereerd. Stagiaires van Snoek Puur Groen Sjoerd Achterhuis, Sebastiaan Emiel Eyzenga en Maikel Semplonius hebben hier een bijzonder ontwerp voor gemaakt en werken dit, samen met een aantal partners, de komende periode uit. Vanaf april is het oratorio in de botanische tuinen van De Kruidhof te zien, waardoor deze plek dan ook letterlijk de ‘landingsplek’ van dit project is. Later in het jaar worden ook in Emden en Oldenburg een oratorio geplaatst.

Het hoofddoel van het oratorio is om een krachtige belevenis aan te bieden door middel van akoestische muziek gecreëerd door meerdere bijenvolken. Doordat dit is gelokaliseerd in het hart van de bijenvolken wordt er een unieke ervaring gecreëerd tussen mens en dier. De bezoekers zullen ervaren hoe het is om zich in het centrum van een bijenstad te bevinden. Hoogtepunt wordt een unieke compositie, als op 21 juni de bijengeluiden live in de drie botanische tuinen van Buitenpost, Emden en Oldenburg samen worden gebracht tot de Bumblebee Rhapsody.

Het ontwerp van het oratorio is een kunstwerk op zich. De heren zijn geïnspireerd ver buiten de Europese grenzen, namelijk door Nigel Helyer, een kunstenaar uit Sydney. De uitwerking van het oratorio is inmiddels in volle gang.

Voor meer informatie kunt u uiteraard contact met ons opnemen


Geschreven door:   Kees Antonis 18 april 2018 - 22:29 uur

Ik kan wel een zaadlozing gebruiken nu ik mijn voor- en achtertuin opnieuw heb ingericht. Dan zijn de plantjes ook nog eens hondenproef.
Wat moet ik doen voor een zaadlozing bij mij thuis?


Geschreven door:   Marian van Leeuwen 16 april 2018 - 21:45 uur

Ik ga dadelijk lekker 3 kwartier naar de staat luisteren in m'n infrarood sauna. Kan dus eigenlijk nooit bellen maar zou wel graag zo'n bloemenbom willen hebben zodat ik m'n voortuin vol kan strooien als tegenhang van heel veel grindtuintjes in onze straat.


Geschreven door:   Xandra Zittema 16 april 2018 - 02:01 uur

Bzzzzzzz, Bzzzzz, uiteraard komen wij in actie. Dit keer geen giro 555 maar Stefan Stasse.
Tussen 20:00 - 22:00? Begrijp ik dat je het zaad kan winnen of moet je bellen, het is mij niet geheel duidelijk, sorry.
Hoor heel graag hoe en wat. Fantastisch dat jullie dit doen en wat zal ons land er mooi uit gaan zien met al die bloemen voor de bijen.

groeten Xandra


Geschreven door:   Nicolle 13 april 2018 - 00:28 uur

Geweldig ! ik zou graag mee willen doen. Heb in Budel-Schoot een groot stuk tuin braak liggen, ongeveer 1000m2. Hoor graag wat ik moet doen om te kunnen gaan zaaien voor blije bijen.


Geschreven door:   Robbert 12 april 2018 - 23:27 uur

Beste Stefan,
Weer een geweldige actie van jullie. Eigenlijk zouden we heel Nederland moeten "bevruchten" met een gigantische "kwak" zaad voor de bijen. In plaats van de chemische bestrijdingsmiddelen, gewoon zaad in de sproeiers uitstrooien. Bijen hebben bloemen nodig en wij mensen ook. Daar wordt je toch vrolijk en b(l)ij van? Overigens zie je momenteel nog steeds veel te veel "tuinen" van enkel en alleen maar tegels in de nieuwbouwwijken oprukken. Bijna geen plantje of bomen meer te zien. Laat staan bloemen voor bijen en vlinders. Laten we gewoon met een paar vliegtuigen het zaad rondstrooien en de bij weer blij maken.
Gr, Robbert


Geschreven door:   Sanne 12 april 2018 - 22:26 uur

Beste Stefan,

Ik zou heel graag bijenzaad willen. Ben namelijk bezig met het maken van een insectenborder.

Groeten,

Sanne


Geschreven door:   Marian Velzeboer 9 april 2018 - 22:33 uur

Ik zou ook wel wat zaad willen, Stefan. Helaas zit ik altijd in de auto als jouw oproepen hoor, dus dan maar even zo en hopelijk kan je wat sturen!
Zo dat we ook in Zaandam eo de bijtjes een handje kunnen helpen!
Groetjes Marian


Geschreven door:   Carin 6 april 2018 - 19:47 uur

Hallo Stefan, gisteravond reed in van Groningen naar Elst wat ik wekelijks doe. Natuurlijk altijd met de staat van stasse op de radio.
Tijdens het rijden mag je niet bellen. Dan maar per mail. Ik wil mijn man verrassen met het zaad van Stasse.(hij is dezig met een opleving voor Natuurgids) en de tuin opte vrolijker met bloemen en bijen. Hopelijk lukt het zo. Groet Carin.


Geschreven door:   Corja van Ommering 6 april 2018 - 00:01 uur

Goed initiatief! Lang leve de bij. En wij erbij! In Zaanstad kunnen we heel goed wat zaad gebruiken. Het is hier maar een dooie boel. Op het terrein van onze tuinvereniging kunnen we heel wat uitzaaien. We krijgen ook weer een bijenvolk, binnenkort.

Groetjes,
Corja


Geschreven door:   Wouter 5 april 2018 - 23:57 uur

Ik heb hier allemaal ogeduldige bijen, ze hebben trek! Is het al verstuurd???
Groots aanpakken hoorde ik je zeggen: als je mij wat zaad doneert beloof ik je dat ik mijn gewicht in zaad zal planten, op tijd voir de bijentelling!!!


Geschreven door:   Wouter 5 april 2018 - 23:46 uur

Wij hebben binnenkort een lenteborrel, wat een geweldig moment om naast goede verhalen ook STAATSZAAD uit te wisselen ;p
We moeten het groots aanpakken, dus -als nijvere bij- maken we zoveel mogelijk buurtgenoten met je zaad blij. Misschien doet school ook wrl mee, dan zijn we helemaal tevree!


Geschreven door:   Petra Boers 5 april 2018 - 23:44 uur

Hallo Stefan,
Ook wij zouden graag zaad ontvangen om de bijen te helpen. We hebben een hectare grond waar we een gemeenschappelijke tuin willen aanleggen met biologische groenten, kruiden en bloemen. Hier is dus veel ruimte voor bloemen. We horen graag hoe we voor het zaad in aanmerking kunnen komen.


Geschreven door:   Jaap Kuipers 5 april 2018 - 23:39 uur

graag wat zaad zodat de bijen hier ook weer vrolijk worden.


Geschreven door:   Wouter 5 april 2018 - 23:30 uur

Hallo stev! Wat een geweldig initiatief....
Ik wil ook staatszaad in DIEPENVEEN!!!
Stuur je svp een kilo of twee hierheen???
Of acht pond, dan strooi ik die hier persoonlijk in het rond!


Geschreven door:   Ineke 5 april 2018 - 23:25 uur

Hallo Stefan,

Wij zouden graag zaad ontvangen om de bijen te helpen! We hebben een moestuin waar plek is voor heel veel bloemen. Ik hoor graag hoe ik het zaad kan ontvangen.

Groet ineke


Geschreven door:   Serge Schaper 5 april 2018 - 23:02 uur

Hallo Stefan,
Wat een goed idee!! Samen Nederland mooier maken, daar willen wij graag aan mee doen. Ons dak kan binnenkort ingezaaid worden (ca 100m2) en ik denk dat we de Almeerse bijen met jouw zaad pas echt blij kunnen maken!


Geschreven door:   Maurits 5 april 2018 - 22:28 uur

We willen de dijk opvrolijken voor de bijtjes, ongeveer 50 m2. Is dat mogelijk om dat naar Gouda te sturen?


Geschreven door:   Andrea Rogiers 5 april 2018 - 11:53 uur

Ik wil ook graag meer bloemen voor de bijen. Dus hoe kom ik aan dat zaad?


Geschreven door:   Jetty van Wezel 4 april 2018 - 22:50 uur

Stefan! Heel graag ontvang ik zaad. Veel zaad! Voor mijn voor en achtertuin en alle bermen van Bergeijk. Die die ik erBIJ! X


Geschreven door:   kruidentuin Tegelen 4 april 2018 - 00:15 uur

hallo Stefan
Wij van de Kruidentuin in Tegelen willen de bijen graag steunen. Onze tuinen zijn al bij vriendelijk maar een zaafbom van de Staat zal altijd welkom zijn.


Geschreven door:   Louis van der Hoeven 3 april 2018 - 23:53 uur

Hi Stefan,
Wat een mooi idee!! Wij wonen in Lekkerkerk op een boerderij met een grote tuin. Ik wil graag meehelpen en zaaien. We moeten de bijen en onze natuur helpen daar waar kan.


Geschreven door:   Jorrick Schut 3 april 2018 - 23:48 uur

Dag Stefan,

Daar wordt ik b(l)ij van! Wil graag zaaien in Rotterdam.


Geschreven door:   Natasja Westra 3 april 2018 - 22:16 uur

Hoi lieve Steef.....
Wat een leuke actie!
Ik wil heel graag het zaad bij jou bestellen....als dat via deze weg mag....


Geschreven door:   Alet Wabnitz 28 maart 2018 - 00:16 uur

Wouw wat een mooie actie. Wil me graag aanmelden als zaaier. Woon tussen de weilanden met vele kale bermen die veel vrolijker kunnen. Mag er wat zaad naar de kop van Overijssel? Naar het prachtig en rustige Onna?


Geschreven door:   Mieke Aerts 27 maart 2018 - 18:39 uur

Beste Stefan, super leuke actie en ik zou graag meedoen. Heeft u nog zaad voor Limburg?
Groet, Mieke


Geschreven door:   Maron Langendijk 22 maart 2018 - 21:36 uur

Wil graag zaad van stassen


Geschreven door:   Rob van Staveren 20 maart 2018 - 22:41 uur

Beste Stefan, Zaad voor Geldrop? Verder succes een kwestie van geluk(Italiaans onderzoek), graag een linkje. Groetjes Rob


Geschreven door:   Alice Nagelhout 16 maart 2018 - 14:45 uur

Jaaaah, ik zou heueueueul graag Staat-zaad wiillen zaaien voor de bijen.
Kom ik nog in aanmerking? Ik houd al heel veel rekening met de bijen maar een beetje hulp zou erg fijn zijn.
Breng/stuur je zaad maar naar Friesland!!!
Groetjes,
Alice Nagelhout
Broerestrjitte 6
8551 RE WOUDSEND


Geschreven door:   DICK 15 maart 2018 - 11:17 uur

Hallo hoe kan.ik.dat.zaad ontvangen


Geschreven door:   Ton 14 maart 2018 - 21:42 uur

Beste Stefan, Is Sardinie ook een mogelijkheid om te bevruchten met zaad?