Track of the Day: Merry Clayton - Gimme Shelter (#2029)
- Nieuws
- Track of the Day: Merry Clayton - Gimme Shelter (#2029)
"Rape, murder! It's just a shot away."
We zijn voor de Track of the Day altijd op zoek naar mooie verhalen achter een nummer. Het verhaal achter de track van vandaag is er eentje die zelfs de meest onverschillige hork niet onberoerd laat:
Merry Clayton - Gimme Shelter
'Just a shot away'
In 1969 schrijven Mick Jagger en Keith Richards een ietwat apocalyptisch nummer. "Het zijn donkere tijden en 'Gimme Shelter' reflecteert dat einde-van-de-wereld gevoel, dat iedereen toen voelde", aldus Jagger. Het album Let It Bleed, waar ze op dat moment aan werken, zal dan ook de boeken in gaan als hun donkerste album, qua sound en onderwerpen.
Let It Bleed wordt deels opgenomen in de Sunset Sound & Elektra Studios in Los Angeles. De Stones zijn aan een lange dag in de studio bezig, maar krijgen het maar niet voor elkaar om 'Gimme Shelter' de sound mee te geven die het nodig heeft. Het loopt al tegen twaalf uur in de avond als producer Jack Nitzsche roept: "We hebben een vrouwelijke stem nodig voor het refrein!". Nog geen half uur later komt er een auto voorrijden bij de hoogzwangere Merry Clayton.
Introducing Merry Clayton
Wanneer je haar stem hoort, is direct duidelijk waarom Merry Clayton is gevraagd om dit stuk op te nemen. Maar er zijn er niet al te veel die op dat moment weten wie Clayton is. Een totaal onbekende is ze nu ook weer niet, maar ze is verre van een gevestigde naam in het circuit.
Clayton is geboren in New Orleans en groeit op met de muziek om haar heen. Op 14-jarige leeftijd maakt ze al haar debuut, in duet met Bobby Darin: 'Who Can I Count On? (When I Can't Count On You)'. Daarna groeit ze uit tot een van de beste achtergrond- (ze is een van Ray Charles' Raelettes) en sessiezangeressen en werkt samen met o.a. Burt Bacharach, Tom Jones, Joe Cocker, Linda Ronstadt, Carole King en Elvis Presley.
En op die avond in 1969 dus ook met de Rolling Stones. Maar we laten Mick en Merry het verhaal verder vertellen. Uit de film 20 Feet From Stardom:
Het uiteindelijke resultaat mag er wezen. Aan drie pogingen heeft Clayton genoeg om de Britse heren te overtuigen, maar daar heeft ze hard voor moeten werken. Op haar derde opname gaat Clayton tot het uiterste, waardoor haar stem tot tweemaal toe overslaat. Gelukkig voor haar weet ze de noot alsnog te raken en het is die opname die de single weet te halen.
Het wordt de meest prominente, vrouwelijke stem op een Rolling Stones nummer en zal dat tot op de dag van vandaag blijven. Toch wordt het voor Clayton een tragische avond. Onderweg terug naar huis krijgt ze een miskraam, dat mogelijk veroorzaakt is door de stress en intensiteit van het opnemen.
Solo
Wanneer ze geestelijk en lichamelijk is bijgekomen van de studiosessie met de Britten gaat ze nogmaals de studio in met de tekst van 'Gimme Shelter'. Een solo-carrière is tot dan toe nooit van de grond gekomen, maar na de avond met de Stones neemt ze het heft in eigen hand. Want als zij 'Gimme Shelter' niet uit gaan brengen, waarom Clayton zelf niet?
Ze weet een soulvolle versie op de plaat te zetten, waarop een van de gitaren is vervangen door een blazerssectie. Het krijgt een compleet ander gevoel mee, maar weet de gevoelige boodschap net zo goed te verkondigen. 'Gimme Shelter' wordt haar eerste single als solo-artieste, maar waardevolle potten weet ze niet te breken. Na 'Gimme Shelter' brengt ze nog een aantal andere singles en albums uit, maar ze lijkt nooit aan haar volledige potentie te kunnen voldoen.
De Stones-versie van 'Gimme Shelter' wordt nooit uitgebracht als single, maar is een live-favoriet van de band en staat op bijna elk compilatie-album van de Rolling Stones. En ongetwijfeld ook op die van Merry Clayton, al zal het altijd een emotioneel nummer voor haar blijven.
Tijdens de Zwarte Lijst introduceerden we een nieuw item: Track of the Day, waarbij we het verhaal achter een ZL-plaat vertelden. Dit was zo leuk om te maken en de reacties waren zo positief, dat we hebben besloten de rubriek te continueren. De plaat in kwestie wordt op werkdagen door onze Pieter en in het weekend door onze Rudy gedraaid. Crossmediaal opzeker!



