NPO Soul & Jazz

De strot van Mariza

  1. Nieuwschevron right
  2. De strot van Mariza

Heftige emoties als woede, verdriet en saudades komen tot uiting in de fantastische stem van Mariza. Ze vindt het afschuwelijk als men haar in een hokje plaatst, maar alle vernieuwingen en invloeden ten spijt: Mariza is en blijft een fadista, alleen zijn haar fado's helemaal van deze tijd.

On stage

Mariza, bekend om haar markante en elegante verschijning, is zoals gebruikelijk gekleed in een zwarte extravagante jurk met een halve dozijn kettingen om haar hals. Op het podium wordt ze begeleid door Diogo Clemente op akoestische gitaar, Angelo Freire op guitarra Portuguesa en Marino de Freitas op akoestische bas. Verder horen we Simon James op trompet en piano en Hugo Marques op drums en zullen zanger Tito Paris uit Kaapverdië en pianist Chucho Valdés uit Cuba in de loop van het optreden hun opwachting maken.

Verwacht

Vanavond brengt Mariza de liederen van haar nieuwste cd Terra. Dat album is het resultaat van een lange reis, waarop Mariza al haar ontdekkingen en nieuwe muzikale vriendschappen heeft verwerkt. Voordat ze Tito Paris het podium oproept, één van haar gasten op de cd, laat ze een aantal fado's horen. Het is heel bijzonder hoe Mariza puntig en soms explosief maar beheerst zingt waarbij de spanning mooi wordt opgebouwd. Tijdens een stilte in Maria Lisboa, hoor je het klikken van de fotografen die als jagers op hun prooi schieten. Ademloos zit iedereen te luisteren hoe Mariza weer de draad oppakt en Moorse versieringen in haar zanglijn legt. De gitaren zorgen voor een stevig fado-fundament. De drums mag over het algemeen wel een tikkie zachter. Samen met Tito Paris zingt ze het lied Beijo de Saudade. Erg schattig als Paris en de veel langere Mariza een dansje maken. Paris blijft nog even alleen achter op het podium en zingt de heerlijke morna Dança Ma Mi Criola en Sodade. Ook het instrumentale stuk, een guitarrada is een genot voor het oor. De tweede gast Chucho [Sjoe Sjoe] Valdés die ik vanmiddag nog heb gezien met zijn big band, komt op. Hoewel hij op de cd Terra te horen is, spelen ze nu voor het eerst samen. Besame Mucho is mooi gezongen zelfs met haar Portugese tongval. Mooier is de Spaanse versie van The Man I Love, waar Valdés de ruimte krijgt om te soleren. De laatste drie nummers zijn weer in het fado idioom: de vrolijke Rosa Branca, Oiça lá ó Sr. Vinho en O Gente Da Minha Terra.

Reactie publiek

De Amazon waar je extra voor moet betalen is dit keer niet uitverkocht (de tribune achter is half vol) en dat terwijl Mariza normaliter een publiekstrekker is. Tja, jazzliefhebbers lopen nu eenmaal niet warm voor fado, en fadofans hebben niets te zoeken op een jazzfestival. Er zitten echter voldoende mensen die Mariza en haar musici een warm hart toedragen. Iedereen is onder de indruk van haar charismatische optreden.

Leukste moment

Als toegift verschijnen Mariza, Clemente en Freire vóór het podium en spelen tussen het publiek in onversterkt een fado. Het lijkt alsof de enorme zaal is omgetoverd in een kleine gezellige taverne. Een betere methode om zo'n strot te kweken, bestaat niet.

Oordeel

Mariza is een indrukwekkende fadista en een rasentertainer. Experimenteren met opgedane invloeden is leuk en goed voor een verdere ontwikkeling, maar haar fado's zijn toch het sterkst.

Charlie Crooijmans

Gezien: 22.15u-23.30u, Amazon.