NPO Soul & Jazz

Track of the Day: Cannonball Adderley - 'Mercy, Mercy, Mercy' (#524)

  1. Nieuwschevron right
  2. Track of the Day: Cannonball Adderley - 'Mercy, Mercy, Mercy' (#524)

Instrumentaal jazznummer dat onverwachts de hitlijsten veroverde.

Niet zomaar wordt Julian 'Cannonball' Adderley als één van de vooraanstaande jazzmuzikanten van de afgelopen eeuw gezien. Hij was de rechterhand van Miles Davis en had zelf ook een aantal hits dat de hitlijsten veroverde. Zijn 'Mercy, Mercy, Mercy' is tevens een inspiratie geweest voor anderen en is daarmee onze Track of the Day.

Gecomponeerd door een ander

Julian Adderley kon zelf componeren als de beste, maar toch schreef iemand anders dit nummer voor hem. Joe Zawinul, één van de geestelijk vaders van jazzfusion, componeert 'Mercy, Mercy, Mercy' voor Cannonball en zijn album Mercy, Mercy, Mercy! Live At 'The Club', dat in 1966 uitkomt. Het album zou uitgroeien tot één van de beste van dat jaar en verdient dan ook terecht de Grammy Award voor 'Best Instrumental Jazz Performance'. De saxofoon van Cannonball straalt pure jazz uit, maar op dit nummer zijn zeker elementen uit de blues te horen.

Kicksen mee, voor het geval dat

Cannonball Adderley wordt geboren in Tampa, Florida en verhuist in 1955 naar New York. Julian krijgt zijn bijnaam 'cannonball' als afgeleide van 'cannibal', te danken aan zijn grote eetlust op de middelbare school. In eerste instantie verhuist hij naar New York om een vervolgstudie aan het conservatorium te volgen. Hij weet dan echter nog niet dat hij ook zonder die opleiding groot zou worden. Een avond gaat hij naar Cafe Bohemia, waar Oscar Pettiford met zijn groep die avond speelt. Adderley heeft zijn saxofoon bij zich, met als voornaamste reden dat hij bang is dat-ie gestolen wordt. De saxofonist van Oscar komt echter veel te laat opdagen, dus wordt Cannonball gevraagd om in te vallen. Een variant op het jochie dat zijn kicksen meeneemt naar het stadion in de hoop dat er een speler geblesseerd uitvalt.

Grote dienst voor anderen

'Mercy, Mercy, Mercy' schopt het tot de tweede plek op de Billboard Soul-chart. Dit succes is niet los te zien van zijn samenwerking met Miles Davis. In oktober 1957 wordt hij gevraagd om bij zijn sextet te komen spelen, vanwege zijn bluesy achtergrond. Milestones en Kind Of Blue worden opgenomen samen met Cannonball en dit leidt er ook toe dat Cannonball een soloalbum met de pianist van Davis opneemt.

Na het vertrek bij het Davis-sextet richt hij weer een eigen groep op, ditmaal een stuk succesvoller dan de eerste keer. 'Mercy, Mercy, Mercy' wordt een jaar na de release opgenomen door The Buckinghams, die er op hun beurt tekst aan toevoegen. Ook Curtis Mayfield schrijft een eigen versie met teksten erop, die door The Mauds wordt opgenomen. Queen Latifah, één van de vrouwelijke pioniers van hiphop die later overstapt naar het zingen van soul- en jazzstandards, heeft ook haar eigen funky versie live gezongen.

Tijdens de Zwarte Lijst introduceerden we een nieuw item: Track of the Day, waarbij we het verhaal achter een ZL-plaat vertelden. Dit was zo leuk om te maken en de reacties waren zo positief, dat we hebben besloten de rubriek te continueren. De plaat in kwestie wordt op werkdagen door onze Pieter en in het weekend door onze Rudy gedraaid. Crossmediaal opzeker!